Szanowni Państwo, Mieszkańcy Powiatu Głogowskiego! Podstawowym celem działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie jest udzielanie pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym: dzieciom, rodzinom, osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym, a także zabezpieczenie osób wymagających wsparcia w różnego rodzaju placówkach. Podejmujemy szereg działań w celu zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym oraz dysfunkcjonalności rodzin. Jesteśmy koordynatorem Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, z której wynikają kierunki naszych działań. Ściśle współpracujemy z organizacjami pozarządowymi tworząc porozumienie partnerskie „Razem dla współpracy”. Organizujemy pomoc społeczną w sposób nowatorski, a przede wszystkim na podstawie zgłoszonych nam potrzeb różnych środowisk. Z dużym powodzeniem pozyskujemy środki zewnętrzne na realizację projektów i programów poprawiających jakość życia mieszkańców Powiatu Głogowskiego. Chętnie słuchamy Państwa oczekiwań skierowanych na poprawę funkcjonowania rożnych podmiotów życia publicznego i wdrażamy te propozycje. Pozostajemy do Państwa dyspozycji
mgr Krystyna Piasecka - Olejniczak
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie
specjalista organizacji pomocy społecznejList intencyjny o partnerstwie publiczno - społecznym - czytaj więcej [PDF, 356KB]
Rozmowa z Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie Panią Krystyną Piasecką – Olejniczak
NIK jako dobry przykład formy współpracy z organizacjami pozarządowymi dotyczący m.in. realizacji zadań sportu i rekreacji wskazała zawarcie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie porozumienia w formie partnerstwa publiczno - społecznego z dziewięcioma organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
Po raz pierwszy na tak dużą skalę zostało podpisane Porozumienie o partnerstwie publiczno – społecznym pomiędzy jednostka organizacyjną powiatu, a organizacjami pozarządowymi. Była Pani inicjatorem zawarcia tego Porozumienia?
Tak, było to z jednej strony zwieńczenie dotychczasowej współpracy, a z drugiej strony początek realizacji szeroko rozumianego porozumienia w zakresie działań podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów z wykorzystaniem potencjału wspólnie opracowanych projektów z uwzględnieniem ogromnego potencjału tkwiącego w organizacjach.
Z tego wynika, że ta współpraca była już wcześniej podejmowana. Na czym polegała?
Od początku powstania naszej instytucji dostrzegaliśmy zdolności organizacji pozarządowych do podejmowania wspólnych inicjatyw. To było oczywiste, że w sferze zadań społecznych nawiążemy nić porozumienia. Choć przyznam, że jeszcze 16 lat temu nie dla wszystkich było to zrozumiałe. Dzięki kontaktom z organizacjami pozarządowymi ustaliliśmy jakie występują na naszym terenie luki w systemie. Ze względu na to, ze organizacje pozarządowe zrzeszają wiele osób, posiadają ogromne rozeznanie co do występujących potrzeb, dlatego głównym obszarem naszego współdziałania były inicjatywy i działania zmierzające do zwalczania barier funkcjonalnych i społecznych w różnych dziedzinach życia społecznego, promowania i wyrównywania szans osób niepełnosprawnych poprzez integrację społeczności lokalnej, zwalczania dyskryminacji w zatrudnieniu, edukacji, opiece zdrowotnej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i starszych.
Już w pierwszym roku naszego istnienia podjęliśmy się wraz z naszymi partnerami organizacji Obchodów Dni Osób Niepełnosprawnych i Seniorów. To ogromne przedsięwzięcie polegało na organizacji szeregu imprez, jak np. targi rehabilitacyjne, przegląd twórczości osób niepełnosprawnych i seniorów, prelekcje dotyczące różnych rodzajów niepełnosprawności. Wszystkie te działania odbywały się początkowo w jednym dniu i z uwagi na duże zainteresowanie w Hali Widowiskowo – Sportowej, a w następnych latach odbywały się już w różnych miejscach i trwały tydzień. Do współpracy włączyły się również inne podmioty, co spowodowało duże pobudzenie środowiska osób niepełnosprawnych i seniorów. Wspólnie organizowaliśmy dni otwarte instytucji i organizacji pozarządowych, a także zawody wędkarskie, spartakiady sportowe, konkursy literackie, na obiekt bez barier i inne. Obchody na stałe wpisały się w kalendarz naszych lokalnych inicjatyw. Wspólnie tworzyliśmy wnioski o dofinasowanie do tych imprez. Udawało nam się pozyskać środki zewnętrzne, szczególnie na wynajęcie obiektów i nagrody dla uczestników imprez.
Czy otrzymali Państwo wsparcie od samorządów lokalnych?
Oczywiście. Samorządy lokalne akceptowały nasze działania, nie tylko obejmując je honorowym patronatem, ale też we wszystkich imprezach uczestniczyli. Dziś z perspektywy czasu dostrzegam bardzo pozytywne podejście władz do naszych inicjatyw, zarówno starostów, prezydentów, radnych czy wójtów. Faktycznie samorządowcy chętnie angażowali się do udziału w różnych przedsięwzięciach. Najbardziej spektakularny był mecz koszykarzy mistrzów kraju na wózkach inwalidzkich. Doszliśmy do wniosku, że najlepiej gdy to właśnie samorządowcy usiądą na wózkach inwalidzkich i stoczą tą nierówną walkę z koszykarzami. Widziałam, że trudno im było jednocześnie chwytać piłkę i jechać na wózku sportowym. To było wydarzenie, które do dziś wspominamy. Podobnie jak mecz siatkówki na siedząco. Ciekawą inicjatywą był bieg po rondzie, a zaznaczyć należy, że jest ono największe w Europie.
A z ciekawości zapytam kto mecz w kosza wygrał?
Mistrzowie zrobili swoje, pozwolili, aby samorządowcy wykonali jeden honorowy rzut. I właśnie takie i inne działania pokazywały samorządowcom jakie potrzeby mają osoby niepełnosprawne. Bezpośrednie doświadczenie spowodowało, że władze lokalne zwróciły uwagę na istniejące bariery architektoniczne i społeczne, a przede wszystkim konieczność ich ograniczenia. Od wielu lat organizujemy marsze integracyjne, podczas których wręczamy petycje z konkretnymi potrzebami różnych środowisk osób niepełnosprawnych. Odnoszę bardzo pozytywne wrażenie, że ten wykaz potrzeb jest z roku na rok krótszy, a to oznacza, że większość oczekiwań jest na bieżąco realizowana. Obiektywnie stwierdzam, że nasze miasto staje się z roku na rok bardziej przyjazne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami i starszych.
Proszę opowiedzieć o tych działaniach. Jak porozumienie umożliwiło wspólne pozyskiwanie środków zewnętrznych przez partnerów? Jakie inicjatywy zostały podjęte?
Główny cel to łatwiejsze pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej. Partnerstwo to jest pewnego rodzaju koalicja i nasza współpraca na pewno stała się bardziej intensywna. Poszukujemy obszarów, gdzie można by było pisać projekty na wypełnienie tych białych plam, dotyczące ekonomii społecznej, różnego rodzaju ośrodków wsparcia dla osób niepełnosprawnych, projektów innowacyjnych. Porozumienie między jednostką samorządową, a organizacjami pozarządowymi jest szczególnie istotne i celowe. Organizacje mają bardzo dobry kontakt ze społeczeństwem, z osobami niepełnosprawnymi, z osobami starszymi. Wiedzą, jakie są potrzeby. Chodzi nam właśnie o to, żeby był łatwiejszy dostęp do tych osób wymagających wsparcia. Dlatego powstał projekt dotyczący asystentów dla osób niepełnosprawnych.
Skąd wziął się pomysł na zawarcie takiego porozumienia?
Moim zdaniem partnerstwo publiczno - społeczne stanowi modelowy przykład rozwoju usług społecznych. Chodziło nam o nadanie odpowiedniego znaczenia inicjatywom obywatelskim, z udziałem sektora organizacji pozarządowych, poprzez tworzenie warunków dla rozwoju instytucji społeczeństwa obywatelskiego, dialogu obywatelskiego, postaw obywatelskich kształtujących różnorodne formy partycypacji społecznej, a tym samym przyczynienie się do dynamicznego rozwoju usług społecznych. Dzięki partnerstwu wspieramy działania mające na celu wzmocnienie miejsca i roli trzeciego sektora w realizacji usług społecznych. Wsparcie obejmuje te sfery działalności pożytku publicznego, które stanowią istotne obszary związane z wykluczeniem społecznym. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez poprawę dostępu do usług społecznych, dzięki aktywności trzeciego sektora stanowi pomoc w dotarciu do grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem. Kompleksowość i komplementarność, jako zasady tworzące podstawy dla właściwego podziału ról między partnerami życia publicznego, w zakresie zadań publicznych, w szczególności w kontekście działalności pożytku publicznego, której społeczna użyteczność odnosi się do najistotniejszych kwestii społecznych, powinny stanowić warunek konieczny, istotne kryteria wiążące proces budowy strategii rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w spójne, systemowe działania. Nasze partnerskie organizacje to silne organizacje posiadające, oprócz kapitału ludzkiego posiadają także potencjał wewnętrzny, sferę organizacyjną, zasoby techniczne i rzeczowe. Są wyspecjalizowane w obszarze swoich zadań statutowych, profesjonalnie uczestniczą w kształtowaniu procesów rozwoju miasta i powiatu, aktywnie uczestniczą w kształtowaniu polityki społecznej na terenie miasta i powiatu. Zostały zaangażowane w tworzenie dokumentów strategicznych, takich jak: Powiatowa Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych, Powiatowy Program Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych.
Na czym polega współpraca merytoryczna Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie z organizacjami pozarządowymi?
Dla mnie najważniejszą zasadą współpracy jest wspólny dialog. Stały kontakt z przedstawicielami organizacji pozarządowych przynosi wiele satysfakcji i inspiracji. Partnerstwo pozwala nam konsultować różne pomysły w celu wypracowania wspólnej koncepcji działań. Wykorzystujemy wspólny potencjał, wiedzę fachową, umiejętności i doświadczenia partnerów. Szczególne miejsce zajmują organizacje pozarządowe, z którymi od początku funkcjonowania naszej jednostki podejmowaliśmy wiele cennych inicjatyw. Współpraca ta opiera się na merytorycznych działaniach skierowanych do osób z niepełnosprawnościami i starszych, jak na przykład udzielanie informacji o istnieniu innych źródeł finansowania, zwłaszcza pochodzących z innych źródeł publicznych czy funduszy celowych. Opiniowanie wniosków o dotacje do innych instytucji lub organów administracji publicznej. Wspieramy akcje promującą przekazywanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Organizacja wspólnych konferencji i seminariów. Organizacje mają możliwość wykorzystywać wiedzę profesjonalistów pracujących w naszej jednostce. Naszym wspólnym zadaniem jest rozpoznawanie potrzeb i wspólne planowanie działań służących zaspokojeniu tych potrzeb. Rozumiemy również swoją rolę polegającą na udzielaniu wsparcia w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych na działania prowadzone przez organizacje pozarządowe na rzecz mieszkańców. Organizujemy spotkania i szkolenia w tym zakresie. Wspieramy organizacje pozarządowe udzielając poparcia w postaci listów referencyjnych.
Co miesiąc opracowujemy Kalendarz inicjatyw podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów i zamieszczamy na naszej stronie internetowej, co jest świetną metodą na dotarcie do osób z ofertą, a zwłaszcza sprzyja popularyzowaniu działalności organizacji pozarządowych. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem szczegółowej bazy danych o organizacjach pozarządowych, z którymi zawarliśmy partnerstwo publiczno – społeczne na naszej stronie internetowej.
W ubiegłym roku wydaliśmy Kompendium o lokalnych podmiotach działających w obszarze pomocy społecznej na terenie Powiatu Głogowskiego. To unikatowa pozycja informatora zawierającego podstawowe informacje teleadresowe zarówno o instytucjach, jak i o organizacjach. Jesteśmy też inicjatorami szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych, zwłaszcza w zakresie opracowywania wniosków o różnego rodzaju dofinansowania. Podczas ostatnio wspólnie organizowanej konferencji „Razem dla współpracy” przedstawiłam wyniki przeprowadzonej przez naszą kadrę sondy ulicznej „Osoby niepełnosprawne w oczach mieszkańców Głogowa”. Wyniki tej sondy były obiecujące. Okazało się, że osoby do 40 roku życia mają bardze pozytywne spojrzenie na osoby niepełnosprawne, natomiast im starsze osoby, tym bardziej negatywnie postrzegały funkcjonowanie tych osób.
Jako instytucja jesteśmy otwarci na innowacyjność, chętnie promujemy działania nowatorskie, których na naszym terenie jeszcze nie było. Przy współpracy ważna jest dla nas zasada pomocniczości polegająca na udzielaniu wszelkiego wsparcia organizacjom pozarządowym oraz umożliwianiu realizacji zadań publicznych w różnych formach. Przy czym kierujemy się tu zasadą suwerenności stron, to znaczy respektujemy odrębność i suwerenność poszczególnych partnerów, którzy działają na rzecz zorganizowanych grup mieszkańców. W ten sposób uznajemy ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnych. Wraz z partnerami uwzględniamy działania na rzecz grup będących w trudniejszym położeniu, nie dyskryminowanie żadnej z grup, włączanie w realizowane działania kwestii przeciwdziałania dyskryminacji. Inaczej mówiąc dbamy o równość szans każdej grupy niepełnosprawnych i seniorów, którzy działają w naszym partnerstwie. Oczywiście podstawą naszej działalności jest wzajemne zaufanie dlatego na bieżąco informujemy się o wszelkich działaniach podejmowanych przez partnerów.
W organizacjach pozarządowych tkwi ogromna siła, co widać szczególnie gdy nasza akcja polega np. na organizacji marszu integracyjnego wraz ze zgromadzeniem publicznym, podczas którego wręczamy władzom miasta i powiatu petycję dotyczącą aktualnych potrzeb osób niepełnosprawnych i seniorów. Mobilizacja tych środowisk jest imponująca, co wskazuje na integrację środowisk lokalnych. Poprzez wspólne prowadzenie tak zróżnicowanych działań na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów możemy być dumni, że zwiększyła się aktywność społeczna, podniosła się wiedza na temat różnorodnych form organizowania się.
Tyle działań Państwo podejmujecie, czy czegoś szczególnego oczekujecie?
Mamy też marzenia. Naszym wspólnym marzeniem jest posiadanie jednego miejsca niezbędnego do integracji i spotkań organizacji pozarządowych stanowiącego przestrzeń do wspólnych działań. Oczekujemy, że dzięki zawiązanemu partnerstwu nastąpi poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych i seniorów i zaspokojone zostaną potrzeby społeczne oraz że zwiększy się aktywność społeczności lokalnych Powiatu Głogowskiego na rzecz wspólnego rozwiązywania problemów społecznych.
Intencją partnerów niniejszego porozumienia jest zawiązanie partnerstwa publiczno - społecznego, dotyczącego partnerskiej współpracy na rzecz rozwoju i upowszechniania pomocy społecznej oraz działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia, osób niepełnosprawnych, ich rodzin i opiekunów na terenie Powiatu Głogowskiego.
Sygnatariuszami Listu byli:
Organizacje pozarządowe mogą wzajemnie ze sobą współpracować w formie:
UWAGA!
Federacja to podmiot posiadający osobowość prawną, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako związek stowarzyszeń stworzony przez organizacje pozarządowe (a nie osoby fizyczne).
Zasady powoływania i działania federacji są określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach.
Najczęściej w nazwach federacji spotyka się słowa: związek, forum, partnerstwo, wspólnota.
Zgodnie z art. 6 ustawy o sporcie także co najmniej trzy kluby sportowe mogą utworzyć związek sportowy w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Wśród działających w Polsce federacji możemy wyróżnić kilka ich typów:
Do najczęstszych zadań federacji należą:
Członkostwo w federacji daje ich członkom również inne korzyści, np.:
Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Osobę wymagającą tej formy wsparcia kieruje się do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej, chyba że okoliczności sprawy wskazują inaczej, po uzyskaniu zgody tej osoby lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej prawo umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie, która z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności nie może samodzielnie funkcjonować w życiu codziennym, a której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania; za zgodą osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego wniosek może zgłosić inna osoba fizyczna lub prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej;
rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę.
W przypadku, gdy do domu kieruje się osobę na podstawie orzeczenia sądu, wydanie decyzji o skierowaniu do domu nie wymaga przedłożenia dokumentów, o których mowa powyżej.
Dokumenty te powinny zostać skompletowane w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia wydania decyzji o skierowaniu do domu.
Dokumentację kompletuje ośrodek pomocy społecznej oraz wydaje decyzję o skierowaniu do domu, a w przypadku, gdy osobę ubiegającą się kieruje się do domu o zasięgu ponadgminnym, dokumenty te ośrodek przekazuje do właściwego ze względu na siedzibę domu powiatowego centrum pomocy rodzinie.
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wydaje organ gminy (Ośrodek Pomocy Społecznej) właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej.
Decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydaje organ prowadzący dom pomocy społecznej. W przypadku Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w Głogowie, upoważniony do wydawania decyzji na podstawie upoważnienia Starosty będzie Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie. Podstawą do wydania decyzji o umieszczeniu jest decyzja kierująca i ustalająca odpłatność.
Jaka jest odpłatność za pobyt w Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w Głogowie i kto jest obowiązany do jej uiszczenia?
Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca ustala starosta i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.
Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w 2020 r. – 4 244,00 zł.
Mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za jego zgodą opłata może być potrącana:
Neptuna 22/24
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 833 22 09
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Norwida 3
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 834 13 66
Informacje udzielane są pod numerem telefonu:
+48 76 837 35 03
WNIOSKI DO POBRANIA
Na terenie Powiatu Głogowskiego działa Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Głogowie.
Decyzję administracyjną o skierowaniu do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie i ponoszeniu odpłatności za korzystanie z usług Ośrodka wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie z upoważnienia Starosty Powiatu Głogowskiego.
O udział w zajęciach w Środowiskowym Domu Samopomocy może starać się osoba, która ze względu na chorobę lub niepełnosprawność wymaga częściowej pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych.
Dom przeznaczony jest dla osób dorosłych, cierpiących na zaburzenia natury psychicznej i/lub niepełnosprawność intelektualną, zamieszkałych teren Powiatu Głogowskiego i powiatów ościennych.
Wniosek o skierowanie do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
Osoba zainteresowana do wniosku musi dołączyć następujące dokumenty:
Następnym krokiem jest przekazanie przez ośrodek pomocy społecznej kompletu dokumentów wraz z wywiadem środowiskowym do jednostki kierującej, jaką jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie, które w drodze decyzji administracyjnej kieruje osobę do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie.
Pierwsza decyzja kierująca do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie wydawana jest na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Jest to czas potrzebny na ocenę przez zespół wspierająco-aktywizujący Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie możliwości kompleksowej pomocy dla nowego Uczestnika oraz przygotowanie dla niego indywidualnego programu (indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego dla Uczestnika).
Przed upływem okresu na jaki wydana została pierwsza decyzja kierująca na pobyt w Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie, Uczestnik powinien wypełnić wniosek o przedłużenie pobytu w placówce i złożyć go do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie. W przypadku złożenia wniosku o przedłużenie pobytu nie jest wymagana aktualizacja zaświadczeń lekarskich.
Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez Dyrektora Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie i zespół wspierająco – aktywizujący ośrodka, dokument przekazany zostanie do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w celu przedłużenia decyzji dotyczącej pobytu uczestnika w Ośrodku, którą poprzedza wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika właściwego ośrodka pomocy społecznej.
Za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi, ustala się opłatę w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 300 % odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Neptuna 33
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 833 94 36
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informacje udzielane są pod numerem telefonu: +48 76 837 35 03
Jest to przejściowy stan braku równowagi wewnętrznej, wywołany przez krytyczne wydarzenie, bądź wydarzenia życiowe, wymagający istotnych zmian i rozstrzygnięć. Powoduje przeciążenie zdolności osoby do skutecznego radzenia sobie. Osoba nim dotknięta doświadcza trudności w realizacji swoich ważnych celów życiowych oraz traci kontrolę nad własnym życiem. Poczucie załamania wyraża się: apatią, przygnębieniem, poczuciem winy, lękiem osiągającym duże nasilenie. Kryzys ma charakter przełomowy, zwrotny, w którym decyduje się stan zdrowia człowieka, jakość jego relacji z innymi, kierunek dalszego rozwoju.
Zjawiska kryzysowe to: reakcje kryzysowe, kryzysy rozwojowe i emocjonalne, krytyczne wydarzenia.
Kryzys wymaga natychmiastowego działania. Nie musi być zjawiskiem szkodliwym. Właściwa reakcja wobec kryzysu, rozwiązanie go, odzyskanie równowagi czy nabycie nowych umiejętności w sposobie funkcjonowania są możliwe do osiągnięcia!
poradnictwo rodzinne 76/ 834 10 06
psycholog 789 201 294
godziny pracy psychologa:
poniedziałek 8.00-15.30
wtorek 8.30-17.00
środa-piątek 8.00-16.00
DYREKTOR
ZESPÓŁ DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ZESPÓŁ DS. ŚWIADCZEŃ I POMOCY INSTYTUCJONALNEJ
ZESPÓŁ DS. RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ
BIURO PROJEKTU
OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA
OBSŁUGA PRAWNA
Osobą usamodzielnianą jest osoba, która po osiągnięciu pełnoletności opuściła:
- rodzinę zastępczą,
- rodzinny dom dziecka,
- placówkę opiekuńczo - wychowawczą.
Osoba pełnoletnia opuszczająca rodzinę zastępczą oraz placówkę opiekuńczo-wychowawczą może zostać objęta pomocą:
3.pomocą pieniężną na usamodzielnienie.
Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Decyzje administracyjne w sprawie przyznania świadczenia z upoważnienia Starosty wydaje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku przez osobę usamodzielnianą. Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (zmiana szkoły lub zaprzestanie nauki).
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki, w wysokości 526,00 zł (miesięcznie) przysługuje osobom usamodzielnianym jeżeli kontynuują naukę. Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się na czas nauki, nie dłużej jednak nic do ukończenia 25 roku życia. Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje osobie usamodzielnianej, która przebywała w pieczy zastępczej przez okres co najmniej 1 roku.
Pomoc pieniężna na zagospodarowanie jest przyznawana jednorazowo. Przysługuje usamodzielnianym wychowankom, których dochód nie przekracza 1 200,00 zł, w wysokości nie niżej niż 1 577,00 zł ( 3 154,00 zł - w przypadku pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności). Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się nie dłużej jednak nic do ukończenia 26 roku życia.
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie przysługuje wychowankom, których dochód nie przekracza 1 200,00 zł. Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się nie dłużej jednak nic do ukończenia 26 roku życia. Wysokość jednorazowego świadczenia z tytułu usamodzielnienia uzależniona jest od formy pieczy zastępczej, w której wychowanek przebywał oraz od długości okresu przebywania w pieczy zastępczej:
- w przypadku, gdy osoba usamodzielniana opuszcza rodzinę zastępczą spokrewnioną, kwota pomocy pieniężnej na usamodzielnienie stanowi kwota 3 470,00 zł,
- w przypadku osób opuszczających rodzinę zastępczą niezawodową, rodzinę zastępczą zawodową oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze wysokość pomocy na usamodzielnienie stanowi kwota:
6 939,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej przez okres powyżej 3 lat,
3 470,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej prze okres od 2 do 3 lat,
1 735,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej przez okres od 1 roku do 2 lat.
Osobą usamodzielnianą jest osoba, która po osiągnięciu pełnoletności opuściła:
- Młodzieżowy Ośrodek-Socjoterapeutyczny,
- Młodzieżowy Ośrodek-Wychowawczy,
- Schronisko dla Nieletnich,
- Zakład poprawczy.
1.pomocą pieniężną na kontynuowanie nauki,
Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej opartej na wywiadzie rodzinnym środowiskowym oraz kryterium dochodowym. Decyzje administracyjne w sprawie przyznania świadczenia z upoważnienia Starosty wydaje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku przez osobę usamodzielnianą. Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (zmiana pracy, zmiana wysokości dochodów, zmiana szkoły lub zaprzestanie nauki).
Kryterium uprawniającym do pomocy jest: - dla osoby usamodzielnianej gospodarującej samotnie dochód nie przekraczający 200 % kryterium (kwota to : 701,00 zł ), - dla osoby usamodzielnianej żyjącej w rodzinie dochód na osobę nie przekracza 200% kryterium (kwota to: 528,00 zł).
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki -pomoc ta przyznawana na dany rok nauki w wysokości 30% podstawy miesięcznie (obecnie 528,90 zł) może być świadczona w sytuacji kontynuowania nauki, nie dłużej niż do ukończenia 25 roku życia. Pomoc na kontynuowanie nauki przysługuje od miesiąca złożenia wniosku oraz przedstawieniu aktualnego zaświadczenia szkolnego potwierdzającego naukę w szkole. Zaświadczenie takie należy przekładać w Powiatowym Centrum po rozpoczęciu każdego semestru.
Podstawą ustalenia wysokości świadczeń jest kwota 1 763,00 zł. Wysokość pomocy pieniężnej zagospodarowanie dla osoby opuszczającej instytucjonalną pieczę zastępczą ustala się w kwocie odpowiadającej:
Podstawą ustalenia wysokości świadczeń jest kwota 1 763,00 zł. Wysokość pomocy pieniężnej usamodzielnienie dla osoby opuszczającej instytucjonalną pieczę zastępczą ustala się w kwocie odpowiadającej:
DEFINICJA:
OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE to osoby które nie mogą samodzielnie, częściowo lub całkowicie, zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej.
ODBIORCY USŁUG:
O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mogą ubiegać się osoby posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, orzeczenie równoważne lub orzeczenie o stałej lub długotrwałej niezdolności do pracy
w gospodarstwie rolnym wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r. (jeżeli nie straciło ważności) oraz dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o niepełnosprawności. Osoby będące mieszkańcami Powiatu Głogowskiego.
TURNUSY REHABILITACYJNE
Na czym polega dofinansowanie
Umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym będącym zorganizowaną formą aktywnej rehabilitacji połączonej z elementami wypoczynku, mającą na celu poprawę sprawności, wyrobienie zaradności i rozwijanie zainteresowań. Turnus trwa 14 dni w ośrodkach posiadających wpis do rejestru ośrodków prowadzonych przez wojewodę.
Aktualne informacje o ośrodkach i organizatorach turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpisy do rejestrów wojewodów są pod adresem: empatia.mpips.gov.pl.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
-3.000,00 zł. na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
-3.500,00 zł. dla osoby samotnie gospodarującej.
Z uwagi na ograniczoną ilość środków PFRON nie przysługuje dofinansowanie osobie z lekkim stopniem niepełnosprawności oraz do opiekuna osoby niepełnosprawnej.
Co musisz przygotować
SPRZĘT REHABILITACYJNY
Na czym polega dofinansowanie
Celem dofinansowania jest pomoc finansowa przy zakupie sprzętów, przyrządów i urządzeń wspierających funkcjonowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych w ich miejscu zamieszkania.
Sprzęt rehabilitacyjny, to urządzenia i sprzęty zalecone przez lekarza, niezbędne do rehabilitacji w warunkach domowych, nieobjęte ubezpieczeniem zdrowotnym Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Sprzęt rehabilitacyjny traktowany jest w przepisach odmiennie niż wyroby medyczne - nie ma określonego katalogu sprzętów rehabilitacyjnych.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
Co musisz przygotować
PRZEDMIOTY ORTOPEDYCZNE I ŚRODKI POMOCNICZE
Na czym polega dofinansowanie
Celem dofinansowania jest pomoc finansowa przy zakupie sprzętów, przyrządów i urządzeń wspierających funkcjonowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych w ich miejscu zamieszkania.
Przedmioty ortopedyczne to przyrządy niezbędne do samodzielnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, np. protezy, kule, wózek inwalidzki.
Środki pomocnicze to przedmioty, które w znacznym stopniu ułatwiają funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej w środowisku społecznym lub wręcz to umożliwiają, np. pomoce optyczne dla niedowidzących, aparaty słuchowe, cewniki.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
Co musisz przygotować
LIKWIDACJA BARIER ARCHITEKTONICZNYCH
Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery architektoniczne to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym.
Jeżeli przedmiotem dofinansowania jest np. budowa podjazdu do budynku mieszkalnego lub dobudowa windy – należy, w zależności od kwestii własności budynku lub ziemi:
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) nie zwraca kosztów poniesionych w związku z pracami wykonanymi przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.
Każdy, kto:
- 3.000,00 zł na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 3.500,00 zł dla osoby samotnie gospodarującej.
LIKWIDACJA BARIER TECHNICZNYCH
Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier technicznych uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery techniczne, to przeszkody wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania przedmiotów lub urządzeń odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności.
Każdy, kto ma:
- 3.000,00 zł na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 3.500,00 zł dla osoby samotnie gospodarującej.
LIKWIDACJA BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ
Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier w komunikowaniu się, uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery
w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) nie zwraca kosztów poniesionych w związku z pracami wykonanymi przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.
Każdy, kto ma:
- 3.000,00 zł na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 3.500,00 zł dla osoby samotnie gospodarującej.
SPORT, KULTURA, REKREACJA I TURYSTYKA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Celem wsparcia jest dofinansowanie i zwiększenie aktywności osób niepełnosprawnych w obszarze sportu, kultury, rekreacji i turystyki.
Dofinansowanie nie obejmuje kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
jeżeli:
Wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON składa się w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadań.
Pilotażowy program „Aktywny samorząd”
Pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu.
Na czym polega dofinansowanie
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu.
Możemy dofinansować każdy sprzęt i każde urządzenie, które ułatwią ci kierowanie samochodem lub przewóz osoby niepełnosprawnej. Dofinansowane mogą być koszty zakupu
i usługi montażu oprzyrządowania samochodu.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w uzyskaniu prawa jazdy.
Na czym polega dofinansowanie
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w uzyskaniu prawa jazdy. Pomoc ta obejmuje koszty kursu, egzaminów, w tym opłaty z nimi związane oraz przykładowo: jazdy doszkalające, szkolenie uzupełniające.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.
Na czym polega dofinansowanie
Jest to pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.
Możemy dofinansować każdy sprzęt i każde urządzenie, które ułatwią ci dostęp do informacji. Warunek, to współpraca tego urządzenia z komputerem. Sprzęt komputerowy też może być zakupiony.
Kto może skorzystać
Każdy kto:
lub
lub
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania.
Możesz uzyskać dofinansowanie do kosztów szkolenia z obsługi sprzętów elektronicznych
i oprogramowania zakupionych w programie "Aktywny samorząd".
Każdy, kto skorzystał z pomocy w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania w ramach programu "Aktywny samorząd".
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu.
Przedmiotem dofinansowania są koszty utrzymania sprawności technicznej zakupionego
w ramach programu „Aktywny samorząd” sprzętu elektronicznego.
Każdy kto:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Wyjaśnienie:
Wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym to wózek inwalidzki wyposażony w napęd elektryczny i akumulatory, przeznaczony do przemieszczania się głównie wewnątrz, ale także na zewnątrz pomieszczeń, wraz z wyposażeniem, także dodatkowym; wózek poprawia lub utrzymuje wydolność osoby niepełnosprawnej ruchowo w zakresie mobilności użytecznej
w czynnościach codziennych i samoobsłudze, a także uczestniczenia społecznego
(w szczególności uczestniczenia w edukacji, wykonywania pracy zarobkowej).
Każdy, kto:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Każdy, kto ma:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w zakupie protezy kończyny lub pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości).
Na czym polega dofinansowanie
Dofinansowanie obejmuje koszt zakupu lub naprawy protezy kończyny górnej lub dolnej. Jeśli chodzi o kończynę górną, to możliwy jest zakup protezy z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym, albo w wyjątkowych przypadkach protezy z elementami bioelektrycznymi (lub elementami kombinowanymi).
Jeśli chodzi o kończynę dolną, to możliwy jest zakup protezy na bardzo dobrym poziomie, wykonanej na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadającej bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych, albo w wyjątkowych przypadkach protezy z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi.
Każdy, kto:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Wzory formularzy stosowanych w ramach Obszaru C3 - C4
W trakcie ubiegania się o pomoc w zakupie protezy lub w utrzymaniu sprawności technicznej takiej protezy) obowiązują poniższe formularze.
Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali
z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej.
Pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego.
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego.
Każdy, kto ma:
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.
Dofinansowanie obejmuje ponoszone przez rodziców/opiekunów koszty opieki nad dzieckiem przebywającym w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole). Ma za zadanie pomóc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.
Dofinansowanie obejmuje koszt opłaty za naukę (czesne) lub opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego (w przypadku osób, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są uczestnikami studiów doktoranckich). Dla uczniów szkół policealnych i studentów przewidziany jest także dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia.
W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).
Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:
Piecza zastępcza nad dzieckiem jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia opieki i wychowania przez rodziców. Zasady i formy sprawowania pieczy zastępczej określają przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej następuje na podstawie orzeczenia sądu albo na podstawie umowy zawartej między rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka a starostą.
W pieczy zastępczej umieszcza się dzieci, których rodzice zostali trwale lub czasowo pozbawieni praw rodzicielskich lub gdy władza ta została im ograniczona lub zawieszona.
Formami rodzinnej pieczy zastępczej są:
Rodzinę zastępczą zawodową lub rodzinę zastępczą niezawodową tworzą osoby niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka. W rodzinie zastępczej niezawodowej lub zawodowej w tym samym czasie może przebywać łącznie nie więcej niż 3 dzieci lub osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej (lub w razie konieczności liczniejsze rodzeństwo).
Rodzinny dom dziecka tworzą osoby niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka. W rodzinnym domu dziecka może przebywać łącznie nie więcej niż 8 dzieci lub osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej (lub w razie konieczności liczniejsze rodzeństwo).
W razie konieczności umieszczenia w rodzinie zastępczej niezawodowej lub zawodowej rodzeństwa, za zgodą rodziny zastępczej oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci.
Formalne wymogi wobec kandydatów na rodziców zastępczych obejmują posiadanie pełni władzy rodzicielskiej w stosunku do własnych dzieci, wypełnianie obowiązku alimentacyjnego, o ile taki istnieje oraz pełnej zdolności do czynności prawnych, jak również dysponowanie odpowiednimi warunkami lokalowymi i materialnymi, umożliwiającymi dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb. Ponadto, kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej muszą być zdolni do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co powinno być potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia wystawionym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz opinią psychologiczną o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
Jednocześnie osoba, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, za zgodą tej rodziny zastępczej, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 roku życia, jeżeli uczy się (w szkole, w zakładzie kształcenia nauczycieli, na uczelni, u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego).
Świadczenia i dodatki przysługujące rodzinom zastępczym udzielane na wniosek rodziny zastępczej.
Wniosek, o którym mowa wyżej, rodzina zastępcza składa w powiatowym centrum pomocy rodzinie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.
Przyznanie lub odmowa przyznania świadczeń następuje w drodze decyzji administracyjnej, z wyłączeniem świadczenia „Dobry Start” które jest świadczeniem przyznawanym bezdecyzyjnie.
Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie ich sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (np. opuszczenie przez dziecko rodziny zastępczej, zmiana adresu).
Załącznik nr 1
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
............................................................... Głogów, .......................................
imię, nazwisko data
...............................................................
adres
..............................................................
...............................................................
nr tel.
Zwracam(y) się z prośbą o dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dla dziecka ………………………………, ur. ………………... przebywającego w rodzinnej pieczy zastępczej.
Wypoczynek organizowany jest w terminie od …………………………………… do ………………………………………., w miejscowości: …………………………….., koszt wypoczynku: ……………………………..………, wnioskowana kwota dofinansowania
………………………………
Oświadczam, że zapoznałam(łem) się z „Regulaminem do zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.
Równocześnie oświadczam, że:
- nie korzystam korzystam(y) z innych źródeł dofinansowań do wypoczynku*,
- równocześnie korzystam z innych źródeł dofinansowań do wypoczynku*, należy wskazać z jakich i w jakiej wysokości……………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………......
Do wniosku:
- załączam dokumenty potwierdzające organizację w tym poniesiony koszt wypoczynku dziecku*,
- dołączę dokumenty potwierdzające organizację w tym poniesiony koszt wypoczynku dziecku w terminie do 30 dni po zakończeniu wypoczynku*.
............................................................
czytelny podpis wnioskodawcy
*niepotrzebne skreślić
Opinia pracownika socjalnego PCPR:
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………
…………………………………………
Podpis i pieczęć pracownika socjalnego
Decyzja Dyrektora PCPR:
przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………
….…………………………………
Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR
Załączniki nr 2/2a
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
............................................................... Głogów, ........................................ imię, nazwisko data
...............................................................
adres
...............................................................
...............................................................
nr tel.
W związku z postanowieniem Sądu Rejonowego w ........................................................
z dnia ............................................................ (prawomocnego z dniem .........................................................)
dotyczącym umieszczenia małoletniej/małoletniego ................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
w rodzinie zastępczej zwracam(y) się z prośbą o przyznanie świadczenia na pokrycie niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka - jednorazowo.
Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.
............................................................
czytelny podpis wnioskodawcy
Opinia pracownika socjalnego PCPR:
…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………….......
…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………….......
…………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………...............
…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………...........
…………………………………
Podpis i pieczęć pracownika socjalnego
Decyzja Dyrektora PCPR:
przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………
…………………………………
Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR
Załącznik nr 4
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
…………………………………………………………. ...…………………………..……, …….…………………... ….
Imię i nazwisko Miejscowość data
…………………………………………………………
adres
Do Dyrektora
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Głogowie
Wniosek
Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zwracam się z wnioskiem o przyznanie środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym*/domu jednorodzinnego* za okres od ……………………. do ………………………………………
Wyrażam zgodę na przekazywanie w/w środków w formie ryczałtu.
W przypadku, gdy w mojej rodzinie przebywać będzie mniej niż 4 dzieci natychmiast o tym fakcie poinformuję.
Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.
…………………………………………
czytelny podpis wnioskodawcy
*niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 5
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
………………………………………………………… ...…………………………..……, …….……………………………
Imię i nazwisko Miejscowość data
…………………………………………………………
adres
Do Dyrektora
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Głogowie
Proszę o przyznanie świadczenia na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym*/domu jednorodzinnego*.
Aktualny zakres planowanego remontu/prac wraz z szacunkowym kosztorysem:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
L.p. |
Nazwa elementu/ rodzaju robót |
Pomieszczenie/element którego dotyczy remont |
Szacunkowy koszt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem koszt: |
|
||
Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.
…………………………………..
czytelny podpis wnioskodawcy
Opinia pracownika socjalnego PCPR:
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………
Podpis i pieczęć pracownika socjalnego
Decyzja Dyrektora PCPR:
przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………
….…………………………………
Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR
RODZINA ZASTĘPCZA ZAWODOWA, RODZINA POMOCOWA
Rodzinę zastępczą zawodową tworzą małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim, u których umieszczono dziecko w celu sprawowania nad nim pieczy zastępczej, niebędący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka.
Pełnienie tej funkcji może być powierzone osobom, które:
1) dają rękojmię należytego sprawowania pieczy zastępczej,
2) nie są i nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona,
3) wypełniają obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego;
4) nie są ograniczone w zdolności do czynności prawnych,
5) są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia wystawionym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz opinią o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej wystawioną przez psychologa,
6) przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
7) zapewnią odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb,
8) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego przyjmuje dziecko:
1) na podstawie orzeczenia sądu;
2) w przypadku gdy dziecko zostało doprowadzone przez Policję lub Straż Graniczną;
3) na wniosek rodziców, dziecka lub innej osoby w przypadku gdy dziecko jest ofiarą przemocy domowej.
W rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego umieszcza się dziecko do czasu unormowania sytuacji dziecka, nie dłużej jednak niż na okres 4 miesięcy.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą organizatora rodzinnej pieczy zastępczej do 8 miesięcy lub do zakończenia postępowania sądowego.
Rodzina zastępcza zawodowa specjalistyczna to rodzina, w której umieszcza się w szczególności:
1) dzieci legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
2) dzieci na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich;
3) małoletnie matki z dziećmi.
W rodzinie zastępczej zawodowej specjalistycznej nie można w tym samym czasie umieścić dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i dzieci na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Rodzina zastępcza zawodowa zobowiązana jest do systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji, w szczególności przez udział w szkoleniach.
Z osobą pełniącą funkcję zawodowej rodziny zastępczej zawiera się umowę zlecenie. Osoba ta otrzymuje wynagrodzenie.
W przypadku gdy w rodzinie zastępczej zawodowej lub rodzinie zastępczej niezawodowej przebywa więcej niż 3 dzieci, na wniosek rodziny zastępczej, zatrudnia się osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich.
Osobą zatrudnioną do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich może być także małżonek niepobierający wynagrodzenia z tytułu umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej (wniosek o zatrudnienie osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich).
Rodzina zastępcza zawodowa ma prawo do czasowego niesprawowania opieki nad dzieckiem
w związku z wypoczynkiem, w wymiarze 30 dni kalendarzowych w okresie 12 miesięcy. W tym okresie rodzinie zastępczej zawodowej przysługuje pełne wynagrodzenie. Rodzina zastępcza zawodowa informuje organizatora rodzinnej pieczy zastępczej o terminie czasowego niesprawowania opieki nad dzieckiem w związku z wypoczynkiem, nie później niż 30 dni przed jego planowanym rozpoczęciem. Do opieki nad dziećmi zatrudnia się rodzinę pomocową.
Rodziną pomocową może być:
1) rodzina zastępcza niezawodowa, rodzina zastępcza zawodowa lub prowadzący rodzinny dom dziecka;
2) małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim przeszkoleni do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub rodziny przysposabiającej.
Rodzina zastępcza zawodowa, rodzina zastępcza niezawodowa lub prowadzący rodzinny dom dziecka może przyjąć dziecko jako rodzina pomocowa bez względu na liczbę dzieci pozostających pod ich opieką (wniosek o udzielenie zgody na czasowe niesprawowanie opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem).
Załącznik nr ……………
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
………………………….…………… ………..…………, dnia ……..………
imię i nazwisko zleceniobiorcy
WNIOSEK O ZATRUDNIENIE / ZWIĘKSZENIE LICZBY GODZIN ZATRUDNIENIA*
OSOBY DO POMOCY PRZY SPRAWOWANIU OPIEKI NAD DZIEĆMI I PRZY PRACACH GOSPODARSKICH
Proszę o zatrudnienie / zwiększenie liczby godzin zatrudnienia* osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich od dnia ………………………
Osoba wskazana do pomocy ……………………………….…………………………..………
imię i nazwisko
Liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej ……………………………………………
Dotychczasowa liczba przyznanych godzin pomocy …………………………………………..
.............................................................
podpis osoby wnioskującej
Wyrażam zgodę / nie wyrażam zgody* na zatrudnienie wskazanej osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich w wymiarze ………… godzin miesięcznie od dnia ………………………………………..……………………………
Wyrażam zgodę / nie wyrażam zgody* na zwiększenie liczby godzin pracy osoby zatrudnionej do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich do …………………….. godzin miesięcznie od dnia …………………………………………..
……..……………………………………..
data i podpis Dyrektora PCPR Głogów
*niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 6
do Regulaminu
dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych
………………………….…………… ………..…………, dnia ……..………
imię i nazwisko pracownika
WNIOSEK O UDZIELENIE ZGODY NA CZASOWE NIESPRAWOWANIE OPIEKI NAD DZIEĆMI W ZWIĄZKU Z WYPOCZYNKIEM
Proszę o udzielenie dnia/dni wolnego/wolnych* zgodnie z art.69 ustawy z dnia 09 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z tyt. czasowego niesprawowania opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem w dniach: …………………………………………………… (ogółem :…………dzień/dni*).
Oświadczam, że w czasie mojej nieobecności dzieci (imię i nazwisko dziecka):
1…………………………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………………………
3…………………………………………………………………………………………………
4………………………………………………………………………………………………….
objęte pieczą zastępczą będą przebywać pod opieką Pani/Pana* ……………………………, miejsce pobytu: ……………………………….………………...………………………………
Osoba zatrudniona do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dzieci i przy pracach gospodarskich, w czasie mojej nieobecności pełnić będzie swoje obowiązki/ nie będzie pełnić obowiązków*.
.............................................................
podpis osoby wnioskującej
OŚWIADCZENIE RODZINY POMOCOWEJ
Oświadczam, że zobowiązuję się przyjąć w opiekę powierzone dzieci i należycie wywiązać się z obowiązku pełnienia funkcji rodziny pomocowej:
…………….………………………………
podpis rodziny pomocowej
Pracownikowi przysługuje w okresie 12 kalendarzowych miesięcy,
od …………….do……………….. - …….… dni z tyt. czasowego niesprawowania opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem.
Wykorzystano ……………..… dni, pozostało ……………… dni.
…………………………………….………………..
data i podpis pracownika ds. kadr PCPR Głogów
Udzielam/ nie udzielam Pani/Panu dnia/dni wolnego/wolnych* za okres…………………… w wymienionym wyżej wymiarze .
……..……………………………………..
data i podpis Dyrektora PCPR Głogów
0*niepotrzebne skreślić
Strona 2 z 3