DEFINICJA:

OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE to osoby które nie mogą samodzielnie, częściowo lub całkowicie, zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej.

ODBIORCY USŁUG:

O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mogą ubiegać się osoby posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, orzeczenie równoważne lub orzeczenie o stałej lub długotrwałej niezdolności do pracy
w gospodarstwie rolnym wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r. (jeżeli nie straciło ważności) oraz dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o niepełnosprawności. Osoby będące mieszkańcami Powiatu Głogowskiego.

 

WNIOSKI DO POBRANIA w formacie PDF

 

TURNUSY REHABILITACYJNE

Na czym polega dofinansowanie

Umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym będącym  zorganizowaną formą aktywnej rehabilitacji połączonej z elementami wypoczynku, mającą na celu poprawę sprawności, wyrobienie zaradności i rozwijanie  zainteresowań. Turnus trwa 14 dni w ośrodkach posiadających wpis do rejestru ośrodków prowadzonych przez wojewodę.

Aktualne informacje o ośrodkach i organizatorach turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpisy do rejestrów wojewodów są pod adresem: empatia.mpips.gov.pl.

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • ma znaczny i umiarkowany stopień niepełnosprawności, osoby niepełnosprawne do
    16 roku życia,
  • osoby niepełnosprawne w wieku 16-24 lat uczące się i niepracujące, bez względu na stopień niepełnosprawności,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

Osoby niepełnosprawne do 16 roku życia dofinansowanie przysługuje co roku.

Osoby ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, osoby niepełnosprawne w wieku 16-24 lat uczące się i niepracujące, bez względu na stopień niepełnosprawności,  które nie korzystały z dofinansowania w roku ubiegłym.

Dofinansowanie dla opiekuna przysługuje osobie niepełnosprawnej do 16 roku życia (na pisemny wniosek lekarza zgodnie z załączonym zaświadczeniem lekarskim).

Dofinansowanie opiekuna dla znacznego stopnia niepełnosprawności będzie rozpatrywane indywidualnie w zależności od potrzeb oraz od posiadanych środków PFRON na realizację zadania (na pisemny wniosek lekarza zgodnie z załączonym zaświadczeniem lekarskim).

Z uwagi na ograniczoną ilość środków PFRON nie przysługuje dofinansowanie osobie z lekkim stopniem niepełnosprawności.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie
    o niepełnosprawności, lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 01 stycznia 1998r.),
  • wniosek lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba niepełnosprawna, o skierowanie na turnus rehabilitacyjny, sporządzony nie wcześniej niż na trzy miesiące przed datą złożenia wniosku (załącznik nr 1 do wniosku – wypełnia lekarz),
  • w przypadku osoby w wieku do 24 roku życia uczącej się i niepracującej dokument potwierdzający pobieranie nauki (np. zaświadczenie legitymacja szkolna)

SPRZĘT REHABILITACYJNY

Na czym polega dofinansowanie

Celem dofinansowania jest pomoc finansowa przy zakupie sprzętów, przyrządów i urządzeń wspierających funkcjonowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych w ich miejscu zamieszkania.

Dofinansowanie do 80% kosztów zakupu sprzętu rehabilitacyjnego nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Sprzęt rehabilitacyjny, to urządzenia i sprzęty zalecone przez lekarza, niezbędne do rehabilitacji w warunkach domowych, nieobjęte ubezpieczeniem zdrowotnym Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ).

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • posiada dokument potwierdzający niepełnosprawność,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

  • u kogo zachodzi potrzeba prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych przy użyciu tego sprzętu.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności, lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 01 stycznia 1998r.),
  • ofertę cenową od sprzedawcy lub fakturę proforma,
  • zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę właściwego dla dysfunkcji, z której wynika niepełnosprawność, stwierdzające potrzebę rehabilitacji w warunkach domowych ze wskazaniem konkretnego urządzenia (wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 1 do wniosku).

PRZEDMIOTY ORTOPEDYCZNE I ŚRODKI POMOCNICZE

Na czym polega dofinansowanie

Celem dofinansowania jest pomoc finansowa przy zakupie sprzętów, przyrządów i urządzeń wspierających funkcjonowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych w ich miejscu zamieszkania. 

Przedmioty ortopedyczne to przyrządy niezbędne do samodzielnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, np. protezy, kule, wózek inwalidzki.

Środki pomocnicze to przedmioty, które w znacznym stopniu ułatwiają funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej w środowisku społecznym lub wręcz to umożliwiają, np. pomoce optyczne dla niedowidzących, aparaty słuchowe, cewniki.

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • posiada dokument potwierdzający niepełnosprawność,
  • posiada zlecenie na wyroby medyczne,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy    w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 01 stycznia 1998r.),
  • fakturę określająca cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłacaną w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz kwotą udziału własnego lub inny dokument potwierdzający zakup, wraz z potwierdzoną za zgodność, przez świadczeniodawcę realizującego zlecenie, kopią zrealizowanego zlecenia na zaopatrzenie
    w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze albo
  • kopię zlecenia na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze wraz z ofertą określającą cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłacaną w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i kwotą udziału własnego oraz termin realizacji zlecenia od momentu przyjęcia go do realizacji.

 

LIKWIDACJA BARIER ARCHITEKTONICZNYCH

Na czym polega dofinansowanie

Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery architektoniczne to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym.

Dofinansowanie do 95% kosztów przedsięwzięcia (do wysokości kwot przyjętych przez PCPR), nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Jeżeli przedmiotem dofinansowania jest np. budowa podjazdu do budynku mieszkalnego lub dobudowa windy – należy, w zależności od kwestii własności budynku lub ziemi:

  • wystąpić do wydziału architektury urzędu gminy/dzielnicy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • przedstawić zgodę właściciela gruntu na budowę podjazdu (gdy właścicielem jest gmina, należy uzyskać dzierżawę tego terenu),
  • po uzyskaniu pozytywnej decyzji złożyć w tym samym urzędzie projekt architektoniczno-budowlany podjazdu,
  • uzyskać pozwolenie na budowę.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) nie zwraca kosztów poniesionych w związku z pracami wykonanymi przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.

Kto może skorzystać

Każdy, kto:

  • ma znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności w przypadku osób do 16 roku życia,
  • ma trudności w poruszaniu się,
  • posiada nieruchomości lub użytkuje wieczyście nieruchomości. Jeśli wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości – niezbędna jest zgoda właściciela lokalu na wykonanie prac budowlanych/remontowych służących usunięciu tych barier,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r.),
  • kopię orzeczeń o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z Wnioskodawcą
    (w przypadku takich osób),
  • zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę właściwego dla dysfunkcji, z której wynika niepełnosprawność, zawierające informację, iż osoba niepełnosprawna ma trudności
    w poruszaniu się
    (wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 1 do wniosku),
  • kopię aktu własności lokalu, umowy najmu (oryginał do wglądu),
  • zgodę właściciela budynku na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie (np. spółdzielnia mieszkaniowa, ZGM, itp.),
  • kosztorys planowanych prac wypełniony przez wykonawcę usługi likwidacji barier (wzór stanowi załącznik nr 2 do wniosku), lub w przypadku innych prac budowlanych, nie ujętych w/w załączniku, dodatkowy kosztorys ofertowy sporządzony przez wykonawcę usługi.
  • dokumenty wynikające z prawa budowlanego (w przypadku podjazdów, wind, itp.),

 

LIKWIDACJA BARIER TECHNICZNYCH

Na czym polega dofinansowanie

Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier technicznych uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery techniczne, to przeszkody wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania przedmiotów lub urządzeń odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności.

Dofinansowanie do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Kto może skorzystać

Każdy, kto ma:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności
    w przypadku osób do 16 r. ż.,
  • potrzeby wynikające z niepełnosprawności, które mogą być zrealizowane dzięki dofinansowaniu, a przedmiot wniosku umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontakty
    z otoczeniem,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r.),
  • zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę właściwego dla dysfunkcji, z której wynika niepełnosprawność, zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności oraz wynikających
    z niej dysfunkcji utrudniających samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej (wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 1 do wniosku),
  • kosztorys wraz ze specyfikacją wnioskowanego sprzętu.

 

LIKWIDACJA BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ

Na czym polega dofinansowanie

Wsparcie polega na dofinansowaniu likwidacji barier w komunikowaniu się, uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery
w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.

Dofinansowanie do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) nie zwraca kosztów poniesionych w związku z pracami wykonanymi przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.

Kto może skorzystać

Każdy, kto ma:

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności
    w przypadku osób do 16 r. ż.,
  • potrzeby wynikające z niepełnosprawności, które mogą być zrealizowane dzięki dofinansowaniu, a przedmiot wniosku umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów
    z otoczeniem,
  • przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:

– 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,

– 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.

Co musisz przygotować

  • kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej, niezdolności do pracy, w przypadku dzieci do 16 roku życia orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym (wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r.),
  • zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę właściwego dla dysfunkcji, z której wynika niepełnosprawność, zawierające informację, iż osoba niepełnosprawna ma trudności w komunikowaniu się (wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 1 do wniosku),

       w uzasadnionych przypadkach potwierdzenie potrzeby posiadania komputera celem likwidowania barier w komunikowaniu się, określone w opinii wydanej przez np. psychologa, pedagoga, logopedę (w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej),

  • ofertę cenowa od sprzedawcy w przypadku urządzeń technicznych lub faktura proforma.

 

SPORT, KULTURA, REKREACJA I TURYSTYKA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Kto może skorzystać

  • osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej spełniające łącznie następujące warunki:
  • prowadzą działalność statutową na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
  • udokumentują zapewnienie odpowiednich do osób niepełnosprawnych warunków technicznych i lokalowych realizacji zadania,
  • udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nie objętej dofinansowaniem ze środków PFRON.

Dofinansowanie do 60% kosztów przedsięwzięcia.

Co musisz przygotować

  • aktualny wypis z rejestru sądowego (ważny 3 miesiące) jeżeli dotyczy,
  • pełnomocnictwo/powołanie do reprezentowania,
  • statut, regulamin lub umowa spółki.

Wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON składa się w terminie do dnia  30 listopada roku poprzedzającego realizację zadań.

 

SPRZĘT REHABILITACYJNY DLA INSTYTUCJI

Kto może skorzystać

 Jeden raz w roku o dofinansowanie w sprzęt rehabilitacyjny mogą ubiegać się osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej dwóch lat przed dniem złożenia wniosku oraz udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków Funduszu.  

Dofinansowanie do 80% kosztów przedsięwzięcia.

Co musisz przygotować

  • zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej (ważne 3 miesiące),
  • oferta cenowa lub faktura PRO  FORMA  sprzętu rehabilitacyjnego,
  • zaświadczenie o pomocy de minimis obejmujące rok bieżący kalendarzowy oraz dwa poprzedzające lub oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie,
  • pisemne oświadczenie o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał
    w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się objęciem pomocą oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym jest związana pomoc de minimis,
  • dokument/y potwierdzający/e prowadzenie działalności związanej z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres, co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku (cel działania, teren działalności, liczba osób objętych działalnością rehabilitacyjną, charakterystyka działalności prowadzonej na rzecz osób niepełnosprawnych),
  • udokumentowanie informacji dotyczącej zatrudnienia fachowej kadry posiadającej kwalifikacje niezbędne do realizacji zadania.

 

Pilotażowy program „Aktywny samorząd”

Pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu.

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu.

Możemy dofinansować każdy sprzęt i każde urządzenie, które ułatwią ci kierowanie samochodem lub przewóz osoby niepełnosprawnej. Dofinansowane mogą być koszty zakupu
i usługi montażu oprzyrządowania samochodu.

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • ma znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, osoby niepełnosprawne do 16 roku życia, z dysfunkcją narządu ruchu lub z dysfunkcją narządu słuchu

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • fakultatywnie: zaświadczenie lekarskie (specjalista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 
    05-R, 03-L
  • fakultatywnie: ofertę cenową,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

 

Pomoc w uzyskaniu prawa jazdy.

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w uzyskaniu prawa jazdy. Pomoc ta obejmuje koszty kursu, egzaminów, w tym opłaty z nimi związane oraz przykładowo: jazdy doszkalające, szkolenie uzupełniające. 

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • ma znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dysfunkcję narządu ruchu lub dysfunkcję narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • fakultatywnie: zaświadczenie lekarskie (specjalista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż
    05-R lub 03-L,
  • fakultatywnie: ofertę cenową.

Pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.

Na czym polega dofinansowanie

Jest to pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania.

Możemy dofinansować każdy sprzęt i każde urządzenie, które ułatwią ci dostęp do informacji. Warunek, to współpraca tego urządzenia z komputerem. Sprzęt komputerowy też może być zakupiony.

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • posiada znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności oraz dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzroku,
  • jest  w wieku do lat 18 lub w wieku aktywności zawodowej lub jest zatrudniony

lub

  • posiada umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dysfunkcja narządu wzroku,
  • jest w wieku aktywności zawodowej lub jest zatrudniony

lub

  • posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dysfunkcję narządu słuchu,
  • jest  w wieku do lat 18 lub w wieku aktywności zawodowej lub jest zatrudniony.

           

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka (nie dotyczy osoby z dysfunkcją narządu wzroku i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności),
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • osoba ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia
    – z orzeczeniem o niepełnosprawności: zaświadczenie lekarskie potwierdzające dysfunkcję obu rąk,
  • fakultatywnie - osoba z dysfunkcją narządu wzroku ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – z orzeczeniem
    o niepełnosprawności: zaświadczenie lekarskie (okulista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 04-O,
  • fakultatywnie - osoba z dysfunkcją narządu słuchu: zaświadczenie lekarskie (specjalista), gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 03-L,
  • fakultatywnie: ofertę cenową,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

Dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania.

Na czym polega dofinansowanie

Możesz uzyskać dofinansowanie do kosztów szkolenia z obsługi sprzętów elektronicznych
i oprogramowania zakupionych w programie "Aktywny samorząd".

Kto może skorzystać

Każdy, kto skorzystał z pomocy w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania w ramach programu "Aktywny samorząd".

 

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek
za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,                                                                                   
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

 

Pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu.

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania są koszty utrzymania sprawności technicznej zakupionego
w ramach programu „Aktywny samorząd” sprzętu elektronicznego.

Kto może skorzystać

Każdy kto:

  • skorzystał z dofinansowania w ramach Obszaru B „Aktywnego samorządu”, czyli z pomocy
    w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  • posiada znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności.

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • twoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

Pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Wyjaśnienie:
Wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym to  wózek inwalidzki wyposażony w napęd elektryczny i akumulatory, przeznaczony do przemieszczania się głównie wewnątrz, ale także na zewnątrz pomieszczeń, wraz z wyposażeniem, także dodatkowym; wózek poprawia lub utrzymuje wydolność osoby niepełnosprawnej ruchowo w zakresie mobilności użytecznej
w czynnościach codziennych i samoobsłudze, a także uczestniczenia społecznego
(w szczególności uczestniczenia w edukacji, wykonywania pracy zarobkowej).

Kto może skorzystać

Każdy, kto:

  • posiada znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  • jest w wieku do 18 lat lub wieku aktywności zawodowej lub jest zatrudniony,
  • jest zatrudniony lub się uczy lub posiada potwierdzone opinią eksperta Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) rokowania uzyskania zdolności do pracy albo do podjęcia nauki w wyniku wsparcia udzielonego w programie,
  • posiada dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym.

 

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • zaświadczenie lekarskie (specjalista),
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania,
  • fakultatywnie: zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

Pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.

Kto może skorzystać

Każdy, kto ma:

  • znaczny stopnień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  • skuter lub wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym.

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • twoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • fakultatywnie: ofertę cenową,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności.

Pomoc w zakupie protezy kończyny lub pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości).

Na czym polega dofinansowanie

Dofinansowanie obejmuje koszt zakupu lub naprawy protezy kończyny górnej lub dolnej. Jeśli chodzi o kończynę górną, to możliwy jest zakup protezy z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym, albo w wyjątkowych przypadkach protezy z elementami bioelektrycznymi (lub elementami kombinowanymi).

Jeśli chodzi o kończynę dolną, to możliwy jest zakup protezy na bardzo dobrym poziomie, wykonanej na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadającej bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych, albo w wyjątkowych przypadkach protezy z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi.

Kto może skorzystać

Każdy, kto:

  • posiada stopień niepełnosprawności,
  • jest  w wieku aktywności zawodowej lub zatrudniony,
  • ma potwierdzoną opinią eksperta Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) stabilność procesu chorobowego,
  • ma potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.

 

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania,
  • fakultatywnie: zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

Wzory formularzy stosowanych w ramach Obszaru C3 - C4

W trakcie ubiegania się o pomoc w zakupie protezy lub w utrzymaniu sprawności technicznej takiej protezy) obowiązują poniższe formularze.

  1. Propozycja oferty – należy złożyć wraz z wnioskiem dwie oferty (z niezależnych protezowni), oferty będą analizowane przez eksperta PFRON:
    1. Aktywny samorząd – propozycja specyfikacji i kosztorysu C3_O
    2. Aktywny samorząd – propozycja specyfikacji i kosztorysu C4_O
  2. Specyfikacja i kosztorys – należy przedłożyć Realizatorowi programu wraz
    z rozliczeniem udzielonego dofinansowania, dokument będzie analizowany przez eksperta PFRON:
    1. Aktywny samorząd – Specyfikacja i kosztorys C3_K 
    2. Aktywny samorząd – Specyfikacja i kosztorys C4_K

Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej.

 

Pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego.

 

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego.

Kto może skorzystać

 Każdy, kto ma:

  • znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  • wiek do 18 lat lub wiek aktywności zawodowej lub jest zatrudniony,
  • dysfunkcję narządu ruchu, która powoduje problemy w samodzielnym przemieszczaniu się,
  • zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym. 

 

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • zaświadczenie lekarskie (specjalista) (zgoda),
  • fakultatywnie: ofertę cenową,
  • fakultatywnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
  • fakultatywnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.

Pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.

Na czym polega dofinansowanie

Dofinansowanie obejmuje ponoszone przez rodziców/opiekunów koszty opieki nad dzieckiem przebywającym w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole). Ma za zadanie pomóc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.

Kto może skorzystać

  • posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • jest aktywny zawodowo,
  • pełni rolę opiekuna prawnego dziecka.

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • fakultatywnie: informację o poniesionych kosztach (z placówki).

 

Pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Na czym polega dofinansowanie?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie.

Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy  (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Kto może skorzystać?

Pomoc jest adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.

 

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
  • pełnomocnictwo (notarialne albo w formie pisemnej zwykłej) - jeśli sprawa dotyczy osoby, która ustanowiła takie pełnomocnictwo,
  • zaświadczenie potwierdzające korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej.

 

Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.

 

Na czym polega dofinansowanie

Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.

Dofinansowanie obejmuje koszt opłaty za naukę (czesne) lub opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego (w przypadku osób, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są uczestnikami studiów doktoranckich). Dla uczniów szkół policealnych i studentów przewidziany jest także dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia.

Kto może skorzystać

  • ma znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  • uczy się w szkole wyższej, szkole policealnej lub kolegium,
  • ma otwarty przewód doktorski poza studiami doktoranckimi,
  • ma lekki stopień niepełnosprawności i spełnia niżej wymienione warunki.

W celu skorzystania z dofinansowania ze środków PFRON należy złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy SOW (System Obsługi Wsparcia).

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokumenty tj.:

  • orzeczenie o niepełnosprawności,
  • zaświadczenie z uczelni/szkoły,
  • fakultatywnie: informację o poniesionych kosztach (ze szkoły/uczelni),
  • fakultatywnie: zaświadczenie z uczelni lub oświadczenie, że aktualnie nauka jest pobierana lub w poprzednim semestrze nauka była pobierana w formie zdalnej (w związku z pandemią),
  • fakultatywnie: informację o zaliczeniu semestru (ze szkoły/uczelni).

Rodzina piecza zastępcza

Piecza zastępcza nad dzieckiem jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia opieki i wychowania przez rodziców. Zasady i formy sprawowania pieczy zastępczej określają przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej następuje na podstawie orzeczenia sądu albo na podstawie umowy zawartej między rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka a starostą.

Piecza zastępcza zapewnia:

  1. pracę z rodziną umożliwiającą powrót dziecka do rodziny lub gdy jest to niemożliwe – dążenie do przysposobienia dziecka,
  2. przygotowanie dziecka do:
  • godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia,
  • pokonywania trudności życiowych zgodnie z zasadami etyki,
  • nawiązywania i podtrzymywania bliskich, osobistych i społecznie akceptowanych kontaktów z rodzina i rówieśnikami, w celu łagodzenia skutków doświadczenia straty i separacji oraz zdobywania umiejętności społecznych,
  1. zaspokojenie potrzeb emocjonalnych dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych i kulturalno-rekreacyjnych.

W pieczy zastępczej umieszcza się dzieci, których rodzice zostali trwale lub czasowo pozbawieni praw rodzicielskich lub gdy władza ta została im ograniczona lub zawieszona.

Rodzinna piecza zastępcza

Formami rodzinnej pieczy zastępczej są:

Rodziny zastępcze:

  • spokrewnione (tworzą  je wstępni – dziadkowie, pradziadkowie lub rodzeństwo dziecka).
  • niezawodowe,
  • zawodowe (w tym zawodowe pełniące funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowe specjalistyczne).

Rodzinę zastępczą zawodową lub rodzinę zastępczą niezawodową tworzą osoby niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka. W rodzinie zastępczej niezawodowej lub zawodowej w tym samym czasie może przebywać łącznie nie więcej niż 3 dzieci lub osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej (lub w razie konieczności liczniejsze rodzeństwo).

Rodzinny dom dziecka

Rodzinny dom dziecka tworzą osoby niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka. W rodzinnym domu dziecka może przebywać łącznie nie więcej niż 8 dzieci lub osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej (lub w razie konieczności liczniejsze rodzeństwo).

Rodziny zastępcze:

  • spokrewnione, które tworzą małżonkowie lub osoba nie pozostająca w związku małżeńskim będący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka, wiek podopiecznych – od urodzenia do pełnoletniości, maksymalna liczba dzieci - brak ograniczeń,
  • niezawodowe, które tworzą małżonkowie lub osoba nie pozostająca w związku małżeńskim nie będący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka, mogą to być zarówno osoby spokrewnione z dzieckiem jak i obce. Kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej niezawodowej są zobowiązani posiadać świadectwo ukończenia szkolenia organizowanego przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, wiek podopiecznych – od urodzenia do pełnoletniości, maksymalna liczba dzieci - 3,
  • zawodowe (w tym zawodowe pełniące funkcje pogotowia rodzinnego i zawodowe specjalistyczne), które tworzą małżonkowie lub osoba nie pozostająca w związku małżeńskim. Kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej są zobowiązani posiadać świadectwo ukończenia szkolenia organizowanego przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, wiek podopiecznych – od urodzenia do pełnoletniości, maksymalna liczba dzieci – 3.

W razie konieczności umieszczenia w rodzinie zastępczej niezawodowej lub zawodowej rodzeństwa, za zgodą rodziny zastępczej oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci.

  • Rodzinne domy dziecka tworzą małżonkowie lub osoba nie pozostająca w związku małżeńskim, posiadający zaświadczenie kwalifikacyjne. Opiekę i wychowanie znajdują w nich przede wszystkim liczne rodzeństwa mające małe szanse na adopcję - do czasu powrotu do rodziny biologicznej lub usamodzielnienia,
    wiek podopiecznych – od urodzenia do pełnoletniości, maksymalna liczba dzieci: 8.

Formalne wymogi wobec kandydatów na rodziców zastępczych obejmują posiadanie pełni władzy rodzicielskiej w stosunku do własnych dzieci, wypełnianie obowiązku alimentacyjnego, o ile taki istnieje oraz pełnej zdolności do czynności prawnych, jak również dysponowanie odpowiednimi warunkami lokalowymi i materialnymi, umożliwiającymi dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb. Ponadto, kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej muszą być zdolni do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co powinno być potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia wystawionym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz opinią psychologiczną o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.

Świadczenia dla rodzin zastępczych

Świadczenia obligatoryjne

  1. Na podstawie art. 37oraz art. 80 – 92 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Udzielane są świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinach zastępczych (spokrewnionych, niezawodowych, zawodowych) oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka.
  2. Rodzinie zastępczej na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przysługuje dodatek na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania tego dziecka.

Jednocześnie osoba, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, za zgodą tej rodziny zastępczej, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 roku życia, jeżeli uczy się (w szkole, w zakładzie kształcenia nauczycieli, na uczelni, u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego).

  1. Zgodnie z art. 80 ust. 1a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka, na każde umieszczone dziecko w wieku do ukończenia 18. roku życia przysługuje dodatek w wysokości świadczenia wychowawczego określonego w przepisach o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, zwany „dodatkiem wychowawczym 500+”.
  2. Zgodnie z §2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry Start”, rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka, na każde umieszczone dziecko bądź lub osobę uczącą się do 20. roku życia, a w przypadku osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności do 24. roku życia przysługuje świadczenie dobry start.

Świadczenia fakultatywne

  1. Rodzinie zastępczej zawodowej, w której umieszczono powyżej 3 dzieci i osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej przyznawane są środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego.
  2. Rodzinie zastępczej można przyznać świadczenie na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka – jednorazowo.
  3. Rodzinie zastępczej można przyznać dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka
  4. Rodzinie zastępczej można przyznać świadczenie na pokrycie kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki – jednorazowo lub okresowo.
  5. Rodzinie zastępczej zawodowej można raz do roku przyznać świadczenie na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego.

Procedura udzielania świadczeń

Świadczenia i dodatki przysługujące rodzinom zastępczym udzielane na wniosek rodziny zastępczej.

Wniosek, o którym mowa wyżej, rodzina zastępcza składa w powiatowym centrum pomocy rodzinie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.

Przyznanie lub odmowa przyznania świadczeń następuje w drodze decyzji administracyjnej, z wyłączeniem świadczenia „Dobry Start” które jest świadczeniem przyznawanym bezdecyzyjnie.

Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie ich sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (np. opuszczenie przez dziecko rodziny zastępczej, zmiana adresu).

 

Załącznik nr 1

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

...............................................................                             Głogów, .......................................

imię, nazwisko                                                                                                                                                                  data                                                                                                                              

...............................................................

adres

..............................................................

...............................................................

nr tel.

                                                           Do Dyrektora

                                                           Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

                                                            w Głogowie

 

            Zwracam(y) się z prośbą o dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dla dziecka ………………………………, ur. ………………... przebywającego w rodzinnej pieczy zastępczej.

Wypoczynek organizowany jest w terminie od ……………………………………                              do ………………………………………., w miejscowości: …………………………….., koszt wypoczynku: ……………………………..………, wnioskowana kwota dofinansowania

………………………………

Oświadczam, że zapoznałam(łem) się z „Regulaminem do zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.

Równocześnie oświadczam, że:

- nie korzystam korzystam(y) z innych źródeł dofinansowań do wypoczynku*,

- równocześnie korzystam z innych źródeł dofinansowań do wypoczynku*, należy wskazać                    z jakich i w jakiej wysokości……………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………......

Do wniosku:

- załączam dokumenty potwierdzające organizację w tym poniesiony koszt wypoczynku dziecku*,

- dołączę dokumenty potwierdzające organizację w tym poniesiony koszt wypoczynku dziecku  w terminie do 30 dni po zakończeniu wypoczynku*.                                     

                                      

                                                                                           ............................................................   

                        czytelny  podpis  wnioskodawcy   

 

*niepotrzebne skreślić

Opinia pracownika socjalnego PCPR:

 

………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………

           

 

                                                                                                     …………………………………………

                                                                                                                                    Podpis i pieczęć pracownika socjalnego

 

Decyzja Dyrektora PCPR:

przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………

 

 

                                                                                                     ….…………………………………

                                                                                                                                       Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR

 

Załączniki nr 2/2a

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

 

...............................................................                                                       Głogów, ........................................ imię, nazwisko                                                                                                                                                                        data

 

...............................................................

adres

...............................................................

 

...............................................................

nr tel.

                                                           Do Dyrektora

                                                           Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

                                                            w Głogowie

 

 

            W związku z postanowieniem Sądu Rejonowego w ........................................................

z dnia ............................................................ (prawomocnego z dniem .........................................................)

dotyczącym umieszczenia małoletniej/małoletniego ................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

w rodzinie zastępczej zwracam(y) się z prośbą o przyznanie świadczenia na pokrycie niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka - jednorazowo.

 

 

Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.

 

                                                                                                              ............................................................    

          czytelny  podpis  wnioskodawcy   

 

 

 

 

 

 

Opinia pracownika socjalnego PCPR:

 

…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………….......

…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………….......

…………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………...............

…………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………...........

                                                                                              

 

                                                                                                                                           …………………………………

                                                                                                                                    Podpis i pieczęć pracownika socjalnego

 

Decyzja Dyrektora PCPR:

przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………

 

 

                                                                                                     …………………………………

                                                                                                                                 Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR

 

Załącznik nr 4

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

 

 

………………………………………………………….                    ...…………………………..……, …….…………………... ….

Imię i nazwisko                                                                                             Miejscowość                                    data

           

                                                                                                       

…………………………………………………………

adres

                                               Do Dyrektora

                                               Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

                                               w Głogowie

 

Wniosek

            Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny                      i systemie pieczy zastępczej zwracam się z wnioskiem o przyznanie środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym*/domu jednorodzinnego*                   za okres od ……………………. do ………………………………………

            Wyrażam zgodę na przekazywanie w/w środków w formie ryczałtu.

                        W przypadku, gdy w mojej rodzinie przebywać będzie mniej niż 4 dzieci natychmiast  o tym fakcie poinformuję.       

                                                                                        

Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.

 

 

 

 

 

 

                                                                                          …………………………………………

                                                                                                                                   czytelny  podpis wnioskodawcy      

                                                                                        

*niepotrzebne skreślić

 

 

 

Załącznik nr 5

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

…………………………………………………………                  ...…………………………..……, …….……………………………

Imię i nazwisko                                                                                                      Miejscowość                   data

           

                                                                                                     

…………………………………………………………

adres

      Do Dyrektora

                                               Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

                                               w Głogowie

 

            Proszę o przyznanie świadczenia na pokrycie kosztów związanych                                                    z przeprowadzeniem niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym*/domu jednorodzinnego*.

Aktualny zakres planowanego remontu/prac wraz z szacunkowym kosztorysem:

  1. Opis planowanych prac remontowych:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

  1. Zestawienie materiałów i robót:

L.p.

Nazwa elementu/ rodzaju robót

Pomieszczenie/element którego dotyczy remont

Szacunkowy koszt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razem koszt:

 

         

                                   

Równocześnie oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z „Regulaminem dotyczącym zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych” i w pełni je akceptuję.

 

                                                                                               …………………………………..

                                                                                                        czytelny podpis wnioskodawcy

 

 

 

 

Opinia pracownika socjalnego PCPR:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………

                       

                                                                                                        …………………………………………

                                                                                                                                         Podpis i pieczęć pracownika socjalnego

 

Decyzja Dyrektora PCPR:

przyznaję/nie przyznaję świadczenie w wysokości: ……………………………………

 

 

                                                                                                                                           ….…………………………………

                                                                                                                                            Podpis i pieczęć Dyrektora PCPR

 

 

RODZINA ZASTĘPCZA ZAWODOWA, RODZINA POMOCOWA

 

Rodzinę zastępczą zawodową tworzą małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim, u których umieszczono dziecko w celu sprawowania nad nim pieczy zastępczej, niebędący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka.

Pełnienie tej funkcji może być powierzone osobom, które:

1) dają rękojmię należytego sprawowania pieczy zastępczej,

2) nie są i nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona,

3) wypełniają obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego;

4) nie są ograniczone w zdolności do czynności prawnych,

5) są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia wystawionym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej  oraz opinią o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej wystawioną przez psychologa,

6) przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

7) zapewnią odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb,

8) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

 

Rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego przyjmuje dziecko:

1) na podstawie orzeczenia sądu;

2) w przypadku gdy dziecko zostało doprowadzone przez Policję lub Straż Graniczną;

3) na wniosek rodziców, dziecka lub innej osoby w przypadku gdy dziecko jest ofiarą przemocy domowej.

 

W rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego umieszcza się dziecko do czasu unormowania sytuacji dziecka, nie dłużej jednak niż na okres 4 miesięcy.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą organizatora rodzinnej pieczy zastępczej do 8 miesięcy lub do zakończenia postępowania sądowego.

 

Rodzina zastępcza zawodowa specjalistyczna to rodzina, w której umieszcza się                    w szczególności:

1) dzieci legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;

2) dzieci na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich;

3) małoletnie matki z dziećmi.

 

W rodzinie zastępczej zawodowej specjalistycznej nie można w tym samym czasie umieścić dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i dzieci na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

 

Rodzina zastępcza zawodowa zobowiązana jest do systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji, w szczególności przez udział w szkoleniach.

Z osobą pełniącą funkcję zawodowej rodziny zastępczej zawiera się umowę zlecenie. Osoba ta otrzymuje wynagrodzenie.

W przypadku gdy w rodzinie zastępczej zawodowej lub rodzinie zastępczej niezawodowej przebywa więcej niż 3 dzieci, na wniosek rodziny zastępczej, zatrudnia się osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich.

Osobą zatrudnioną do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich może być także małżonek niepobierający wynagrodzenia z tytułu umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej (wniosek o zatrudnienie osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich).

 

Rodzina zastępcza zawodowa ma prawo do czasowego niesprawowania opieki nad dzieckiem
w związku z wypoczynkiem, w wymiarze 30 dni kalendarzowych w okresie                              12 miesięcy. W tym okresie  rodzinie zastępczej zawodowej przysługuje pełne wynagrodzenie. Rodzina zastępcza zawodowa informuje organizatora rodzinnej pieczy zastępczej o terminie czasowego niesprawowania opieki nad dzieckiem w związku z wypoczynkiem, nie później niż 30 dni przed jego planowanym rozpoczęciem. Do opieki nad dziećmi zatrudnia się rodzinę pomocową.

Rodziną pomocową może być:

1) rodzina zastępcza niezawodowa, rodzina zastępcza zawodowa lub prowadzący rodzinny dom dziecka;

2) małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim przeszkoleni do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub rodziny przysposabiającej.

Rodzina zastępcza zawodowa, rodzina zastępcza niezawodowa lub prowadzący rodzinny dom dziecka może przyjąć dziecko jako rodzina pomocowa bez względu na liczbę dzieci pozostających pod ich opieką (wniosek o udzielenie zgody na czasowe niesprawowanie opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem).

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr ……………

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

 

………………………….……………                           ………..…………, dnia ……..………

     imię i nazwisko zleceniobiorcy

 

 

WNIOSEK O ZATRUDNIENIE / ZWIĘKSZENIE LICZBY GODZIN ZATRUDNIENIA*

OSOBY DO POMOCY PRZY SPRAWOWANIU OPIEKI NAD DZIEĆMI I PRZY PRACACH GOSPODARSKICH

 

Proszę o zatrudnienie / zwiększenie liczby godzin zatrudnienia* osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich od dnia ………………………

 

Osoba wskazana do pomocy  ……………………………….…………………………..………

                                                                                                             imię i nazwisko

 

Liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej ……………………………………………

 

Dotychczasowa liczba przyznanych godzin pomocy …………………………………………..

 

............................................................. 

   podpis osoby wnioskującej

 

 

 

Wyrażam zgodę / nie wyrażam zgody* na zatrudnienie wskazanej osoby do pomocy           przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich w wymiarze ………… godzin miesięcznie od dnia ………………………………………..……………………………

Wyrażam zgodę / nie wyrażam zgody* na zwiększenie liczby godzin pracy osoby zatrudnionej do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich do …………………….. godzin miesięcznie od dnia …………………………………………..

 

……..……………………………………..

                                                                                  data i podpis Dyrektora PCPR Głogów

*niepotrzebne skreślić

Załącznik nr 6

do Regulaminu

dotyczącego zasad przyznawania świadczeń fakultatywnych

 

 

 ………………………….……………                           ………..…………, dnia ……..………

     imię i nazwisko pracownika

 

 

WNIOSEK O UDZIELENIE ZGODY NA CZASOWE NIESPRAWOWANIE OPIEKI NAD DZIEĆMI W ZWIĄZKU Z WYPOCZYNKIEM

 

Proszę o udzielenie dnia/dni wolnego/wolnych* zgodnie z art.69 ustawy z dnia 09 czerwca  2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z tyt. czasowego niesprawowania opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem w dniach:  …………………………………………………… (ogółem :…………dzień/dni*).

 

Oświadczam,  że  w  czasie  mojej nieobecności dzieci (imię i nazwisko dziecka):

1…………………………………………………………………………………………………

2…………………………………………………………………………………………………

3…………………………………………………………………………………………………

4………………………………………………………………………………………………….

objęte pieczą  zastępczą  będą przebywać pod opieką Pani/Pana* ……………………………, miejsce pobytu: ……………………………….………………...………………………………

Osoba zatrudniona do  pomocy  przy   sprawowaniu  opieki  nad dzieci i przy  pracach  gospodarskich,  w  czasie  mojej nieobecności  pełnić będzie swoje  obowiązki/ nie  będzie pełnić obowiązków*.

............................................................. 

                                                                                         podpis osoby wnioskującej

 

 

OŚWIADCZENIE RODZINY POMOCOWEJ

Oświadczam, że zobowiązuję się przyjąć w opiekę powierzone dzieci i należycie wywiązać się z obowiązku pełnienia funkcji rodziny pomocowej:

…………….………………………………

podpis rodziny pomocowej

 

             

Pracownikowi przysługuje w okresie 12 kalendarzowych miesięcy,
 od …………….do……………….. - …….… dni z tyt. czasowego niesprawowania opieki nad dziećmi w związku z wypoczynkiem.

Wykorzystano ……………..… dni, pozostało ……………… dni. 

 

…………………………………….………………..

                                                                      data i podpis pracownika ds. kadr PCPR Głogów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udzielam/ nie udzielam Pani/Panu dnia/dni wolnego/wolnych* za okres……………………             w wymienionym wyżej wymiarze .

……..……………………………………..

                                                                                  data i podpis Dyrektora PCPR Głogów

 

 

 

 

 

0*niepotrzebne skreślić

Tekst w przygotowaniu

Klub dla osób niepełnosprawnych „Tęczowe Motyle” jest formą wsparcia dziennego przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych w szczególności absolwentów i uczniów „Szkoły Życia”. Klub działa dwa razy w tygodniu poniedziałek i czwartek w godzinach 15.00 - 18.00. Klub działa w strukturach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.

Cele Klubu

  • umożliwienie osobom niepełnosprawnym przystosowania do samodzielnego życia w środowisku,
  • podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności życia codziennego,
  • wsparcie w sytuacjach kryzysów emocjonalnych i interpersonalnych,
  • utrzymywanie uczestników w dobrej formie fizycznej, psychicznej i intelektualnej,
  • wspieranie rozwoju umiejętności społecznych, kształtowanie zaradności życiowej, samodzielności i niezależności w myśleniu i działaniu,
  • umożliwienie aktywnego życia,
  • tworzenie możliwości realizacji własnej ekspresji twórczej.

Usługi dla osób niepełnosprawnych realizowane w  Klubie obejmują rehabilitację społeczną, rozumianą jako system skoordynowanych oddziaływań społecznych, psychologicznych i terapeutycznych umożliwiających osobom niepełnosprawnym w miarę samodzielną egzystencję i integrację społeczną.

Cele te realizowane są poprzez:

  1. Zajęcia terapeutyczne w zakresie umiejętności społecznych i interpersonalnych - rozwiązywania problemów, motywowanie do aktywności w oparciu o własne możliwości, kształcenie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności, trening konstruktywnych zachowań mający na celu naukę rozpoznawania emocji pozytywnych i negatywnych, asertywności, trening budowania zespołu.
  2. Poradnictwo psychologiczne dla uczestników i ich rodzin obejmujące – zajęcia indywidualne i grupowe.
  3. Grupa wsparcia dla rodzin podopiecznych.
  4. Terapię  zajęciową obejmującą – zajęcia plastyczne z użyciem farb, kredek, tuszu, wełny, plasteliny, zajęcia manualne, plastyka użytkowa, rękodzieło artystyczne, wykorzystanie techniki decoupage, zajęcia z zakresu pracy twórczej i inne.
  5. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego obejmujący – wycieczki, kino, wystawy, muzykoterapia, relaksacja.
  6. Uczestnictwo w zajęciach ruchowych tj. gimnastyka przy muzyce, spacery, wycieczki, zajęcia w sali do ćwiczeń.
  7. Uczestnictwo w grach  i zabawach wspomagających  koncentrację i uwagę.
  8. Zajęcia klubowe polegające na uczestnictwie w grach planszowych, projekcjach filmowych, rozmowach towarzyskich.
  9. Uczestnicy Klubu biorą udział w innych zajęciach ustalonych wspólnie z Kadrą Klubu, np. terapii sensorycznej i zajęciach logopedycznych.
  10. Spotkania integracyjne i zajęcia środowiskowe polegające na organizacji oraz uczestnictwie we wspólnych imprezach integracyjnych tj. festyny, ogniska, grille, wycieczki i wyjazdy turystyczno - krajoznawcze, imprezy.

Zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb uczestników Klubu, ich stopnia niepełnosprawności, zainteresowań oraz stanu psychicznego i fizycznego.

Procedura przyjęcia do Klubu

  1. Warunkiem udziału w zajęciach Klubu jest złożenie pisemnego wniosku wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności, pozytywna opinia Opiekuna Klubu i wyrażenie zgody Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.
  2. Po przyjęciu do Klubu uczestnik wypełnia deklarację uczestnictwa w Klubie oraz oświadczenie uczestnika Klubu dla Osób Niepełnosprawnych o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Zasady udziału w Klubie

  1. Każdy uczestnik zobowiązuje się do czynnego udziału w zajęciach Klubu.
  2. Dłuższa nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach powoduje skreślenie  z listy członków Klubu.
  3. Ponowne przyjęcie do Klubu wymaga złożenia podania.
  4. Z zajęć w Klubie należy korzystać w sposób nie zaburzający pracy prowadzącym zajęcia oraz innym członkom korzystającym z Klubu.
  5. Nie zastosowanie się do podstawowych zasad społecznych obowiązujących w Klubie może spowodować wykreślenie lub zawieszenie z członkostwa Klubu.
  6. Wykreślenie lub zawieszenie z członkostwa w Klubie odbywa się na podstawie pisemnego uzasadnienia Opiekuna Klubu złożonego do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.

Oprócz bieżącej działalności dla uczestników Klub organizowane są wyjazdy jedno i kilku dniowe w ciekawe miejsca w ramach propozycji.

Atutem Klubu dla Osób Niepełnosprawnych jest udział rodziców w życiu Klubu,  wspierają i angażują się w działania samopomocowe.

Życzymy miłego pobytu w Klubie

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

w Głogowie

Krystyna Piasecka – Olejniczak

Klub dla osób niepełnosprawnych „Tęczowe Motyle”

Ul. Kościuszki 15A - Przychodnia Specjalistyczna

67-200 Głogów

POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE w Głogowie

Adres: ul. Słowiańska 13, 67-200 Głogów, woj. dolnośląskie
Tel: 76 834 10 03
Adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zespół do spraw Osób Niepełnosprawnych: 76 837 35 04 

Zespół do spraw Rodzinnej Pieczy Zastępczej:

76 837 35 07, 76 837 35 08, 785 102 202

Psycholog: 76 837 35 00, 789 201 294

Poradnictwo Rodzinne: 76 834 10 06

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL) informujemy:

Administratorem danych osobowych (ADO) jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie reprezentowane przez Dyrektora – Krystynę Piasecką - Olejniczak
Inspektorem ochrony danych (IOD) Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie jest: Tomasz Wadas, tel. 509 737 586, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL) informujemy, że:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych (ADO) jest:

…PCPR Głogów reprezentowany przez Dyrektora– Krystynę Piasecką - Olejniczak…   

2. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych:

Tomasz Wadas, tel. 509 737 586, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe w celu zatrudnienia są przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenie j/w o ochronie danych oraz Kodeksu Pracy – Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 108).
4. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 50 lat.
6. Pracownicy i zleceniobiorcy posiadają prawo dostępu do danych osobowych, sprostowania danych, przeniesienia danych, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz sprzeciwu wobec przetwarzania.
7. Pracownikom i zleceniobiorcom przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
8. Podanie danych osobowych jest obligatoryjne, gdyż wymagają tego przepisy prawa, w pozostałym zakresie- dobrowolne.

 

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL) informujemy, że:
1. Administratorem danych osobowych (ADO) jest:
…PCPR Głogów reprezentowany przez Dyrektora– Krystynę Piasecką - Olejniczak…
2. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych:
Tomasz Wadas, tel. 509 737 586, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Dane osobowe są przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenie j/w o ochronie danych oraz Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r o ochronie osób i mienia (tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 2213) w celu:
a) podniesienie stanu bezpieczeństwa osób korzystających z usług ADO,
b) rejestracja zdarzeń sprzyjająca ustaleniu sprawcy szkody.
4. Kategoria danych osobowych: dane wizerunkowe
5. Obraz z kamer zapisywany jest i przechowywany przez okres 30 dni.
6. Do danych osobowych dostęp mają podmioty obsługujące system monitoringu oraz upoważnieni pracownicy Administratora Danych Osobowych.
7. Państwo posiadają prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawa do ich sprostowania, prawa do usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
8. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Dom Dziecka "Pod Lipami" im. Jana Kochanowskiego w Głogowie

ul. Lipowa 10 67-200 Głogów tel. (76) 833 57 48 fax. (76) 835 70 87
Elżbieta Brytan - Dyrektor

Dom Pomocy Społecznej w Głogowie

ul. Neptuna 22/24 67-200 Głogów tel/fax. (76) 833 88 09
Jolanta Kaczmarek - Dyrektor

Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodziezy Niepełnosprawnej Intelektualnie w Głogowie

ul. Norwida 3 67-200 Głogów tel. (76) 834 16 66
Magdalena Jarowicz - Kierownik

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Głogowie

ul. Neptuna 33 67-200 Głogów tel. (76) 833 94 36
Jolanta Kaczmarek - Dyrektor

Powiatowe Centrum Pieczy Zastępczej

ul. Słowiańska 13 67-200 Głogów tel/fax. (76) 833 21 46
mgr Kamila Mackiewicz - Klimczuk - Dyrektor

Warsztaty Terapii Zajęciowej "Arka" w Głogowie

ul. Perseusza 9 67-200 Głogów tel. (76) 834 65 01 fax. (76) 834 65 17
Jadwiga Paliga - Kierownik