Interwencja kryzysowa stanowi zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie,
a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.
Osoby w sytuacji kryzysu wymagają systemowej, wszechstronnej pomocy: prawnej, ekonomicznej, medycznej, społecznej i psychologicznej.
Kryzys wymaga natychmiastowego działania. Nie musi być zjawiskiem szkodliwym. Właściwa reakcja wobec kryzysu, rozwiązanie go, odzyskanie równowagi czy nabycie nowych umiejętności w sposobie funkcjonowania są możliwe do osiągnięcia!
poradnictwo rodzinne 76/ 834 10 06
psycholog 789 201 294
godziny pracy psychologa:
poniedziałek 8.00-15.30
wtorek 8.30-17.00
środa-piątek 8.00-16.00
W celu zapewnienia naszym klientom profesjonalnej pomocy na każdej płaszczyźnie objętej kryzysem współpracujemy z takimi instytucjami jak:
List intencyjny o partnerstwie publiczno - społecznym - czytaj więcej [PDF, 356KB]
Rozmowa z Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie Panią Krystyną Piasecką – Olejniczak
NIK jako dobry przykład formy współpracy z organizacjami pozarządowymi dotyczący m.in. realizacji zadań sportu i rekreacji wskazała zawarcie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie porozumienia w formie partnerstwa publiczno - społecznego z dziewięcioma organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
Po raz pierwszy na tak dużą skalę zostało podpisane Porozumienie o partnerstwie publiczno – społecznym pomiędzy jednostka organizacyjną powiatu, a organizacjami pozarządowymi. Była Pani inicjatorem zawarcia tego Porozumienia?
Tak, było to z jednej strony zwieńczenie dotychczasowej współpracy, a z drugiej strony początek realizacji szeroko rozumianego porozumienia w zakresie działań podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów z wykorzystaniem potencjału wspólnie opracowanych projektów z uwzględnieniem ogromnego potencjału tkwiącego w organizacjach.
Z tego wynika, że ta współpraca była już wcześniej podejmowana. Na czym polegała?
Od początku powstania naszej instytucji dostrzegaliśmy zdolności organizacji pozarządowych do podejmowania wspólnych inicjatyw. To było oczywiste, że w sferze zadań społecznych nawiążemy nić porozumienia. Choć przyznam, że jeszcze 16 lat temu nie dla wszystkich było to zrozumiałe. Dzięki kontaktom z organizacjami pozarządowymi ustaliliśmy jakie występują na naszym terenie luki w systemie. Ze względu na to, ze organizacje pozarządowe zrzeszają wiele osób, posiadają ogromne rozeznanie co do występujących potrzeb, dlatego głównym obszarem naszego współdziałania były inicjatywy i działania zmierzające do zwalczania barier funkcjonalnych i społecznych w różnych dziedzinach życia społecznego, promowania i wyrównywania szans osób niepełnosprawnych poprzez integrację społeczności lokalnej, zwalczania dyskryminacji w zatrudnieniu, edukacji, opiece zdrowotnej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i starszych.
Już w pierwszym roku naszego istnienia podjęliśmy się wraz z naszymi partnerami organizacji Obchodów Dni Osób Niepełnosprawnych i Seniorów. To ogromne przedsięwzięcie polegało na organizacji szeregu imprez, jak np. targi rehabilitacyjne, przegląd twórczości osób niepełnosprawnych i seniorów, prelekcje dotyczące różnych rodzajów niepełnosprawności. Wszystkie te działania odbywały się początkowo w jednym dniu i z uwagi na duże zainteresowanie w Hali Widowiskowo – Sportowej, a w następnych latach odbywały się już w różnych miejscach i trwały tydzień. Do współpracy włączyły się również inne podmioty, co spowodowało duże pobudzenie środowiska osób niepełnosprawnych i seniorów. Wspólnie organizowaliśmy dni otwarte instytucji i organizacji pozarządowych, a także zawody wędkarskie, spartakiady sportowe, konkursy literackie, na obiekt bez barier i inne. Obchody na stałe wpisały się w kalendarz naszych lokalnych inicjatyw. Wspólnie tworzyliśmy wnioski o dofinasowanie do tych imprez. Udawało nam się pozyskać środki zewnętrzne, szczególnie na wynajęcie obiektów i nagrody dla uczestników imprez.
Czy otrzymali Państwo wsparcie od samorządów lokalnych?
Oczywiście. Samorządy lokalne akceptowały nasze działania, nie tylko obejmując je honorowym patronatem, ale też we wszystkich imprezach uczestniczyli. Dziś z perspektywy czasu dostrzegam bardzo pozytywne podejście władz do naszych inicjatyw, zarówno starostów, prezydentów, radnych czy wójtów. Faktycznie samorządowcy chętnie angażowali się do udziału w różnych przedsięwzięciach. Najbardziej spektakularny był mecz koszykarzy mistrzów kraju na wózkach inwalidzkich. Doszliśmy do wniosku, że najlepiej gdy to właśnie samorządowcy usiądą na wózkach inwalidzkich i stoczą tą nierówną walkę z koszykarzami. Widziałam, że trudno im było jednocześnie chwytać piłkę i jechać na wózku sportowym. To było wydarzenie, które do dziś wspominamy. Podobnie jak mecz siatkówki na siedząco. Ciekawą inicjatywą był bieg po rondzie, a zaznaczyć należy, że jest ono największe w Europie.
A z ciekawości zapytam kto mecz w kosza wygrał?
Mistrzowie zrobili swoje, pozwolili, aby samorządowcy wykonali jeden honorowy rzut. I właśnie takie i inne działania pokazywały samorządowcom jakie potrzeby mają osoby niepełnosprawne. Bezpośrednie doświadczenie spowodowało, że władze lokalne zwróciły uwagę na istniejące bariery architektoniczne i społeczne, a przede wszystkim konieczność ich ograniczenia. Od wielu lat organizujemy marsze integracyjne, podczas których wręczamy petycje z konkretnymi potrzebami różnych środowisk osób niepełnosprawnych. Odnoszę bardzo pozytywne wrażenie, że ten wykaz potrzeb jest z roku na rok krótszy, a to oznacza, że większość oczekiwań jest na bieżąco realizowana. Obiektywnie stwierdzam, że nasze miasto staje się z roku na rok bardziej przyjazne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami i starszych.
Proszę opowiedzieć o tych działaniach. Jak porozumienie umożliwiło wspólne pozyskiwanie środków zewnętrznych przez partnerów? Jakie inicjatywy zostały podjęte?
Główny cel to łatwiejsze pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej. Partnerstwo to jest pewnego rodzaju koalicja i nasza współpraca na pewno stała się bardziej intensywna. Poszukujemy obszarów, gdzie można by było pisać projekty na wypełnienie tych białych plam, dotyczące ekonomii społecznej, różnego rodzaju ośrodków wsparcia dla osób niepełnosprawnych, projektów innowacyjnych. Porozumienie między jednostką samorządową, a organizacjami pozarządowymi jest szczególnie istotne i celowe. Organizacje mają bardzo dobry kontakt ze społeczeństwem, z osobami niepełnosprawnymi, z osobami starszymi. Wiedzą, jakie są potrzeby. Chodzi nam właśnie o to, żeby był łatwiejszy dostęp do tych osób wymagających wsparcia. Dlatego powstał projekt dotyczący asystentów dla osób niepełnosprawnych.
Skąd wziął się pomysł na zawarcie takiego porozumienia?
Moim zdaniem partnerstwo publiczno - społeczne stanowi modelowy przykład rozwoju usług społecznych. Chodziło nam o nadanie odpowiedniego znaczenia inicjatywom obywatelskim, z udziałem sektora organizacji pozarządowych, poprzez tworzenie warunków dla rozwoju instytucji społeczeństwa obywatelskiego, dialogu obywatelskiego, postaw obywatelskich kształtujących różnorodne formy partycypacji społecznej, a tym samym przyczynienie się do dynamicznego rozwoju usług społecznych. Dzięki partnerstwu wspieramy działania mające na celu wzmocnienie miejsca i roli trzeciego sektora w realizacji usług społecznych. Wsparcie obejmuje te sfery działalności pożytku publicznego, które stanowią istotne obszary związane z wykluczeniem społecznym. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez poprawę dostępu do usług społecznych, dzięki aktywności trzeciego sektora stanowi pomoc w dotarciu do grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem. Kompleksowość i komplementarność, jako zasady tworzące podstawy dla właściwego podziału ról między partnerami życia publicznego, w zakresie zadań publicznych, w szczególności w kontekście działalności pożytku publicznego, której społeczna użyteczność odnosi się do najistotniejszych kwestii społecznych, powinny stanowić warunek konieczny, istotne kryteria wiążące proces budowy strategii rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w spójne, systemowe działania. Nasze partnerskie organizacje to silne organizacje posiadające, oprócz kapitału ludzkiego posiadają także potencjał wewnętrzny, sferę organizacyjną, zasoby techniczne i rzeczowe. Są wyspecjalizowane w obszarze swoich zadań statutowych, profesjonalnie uczestniczą w kształtowaniu procesów rozwoju miasta i powiatu, aktywnie uczestniczą w kształtowaniu polityki społecznej na terenie miasta i powiatu. Zostały zaangażowane w tworzenie dokumentów strategicznych, takich jak: Powiatowa Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych, Powiatowy Program Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych.
Na czym polega współpraca merytoryczna Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie z organizacjami pozarządowymi?
Dla mnie najważniejszą zasadą współpracy jest wspólny dialog. Stały kontakt z przedstawicielami organizacji pozarządowych przynosi wiele satysfakcji i inspiracji. Partnerstwo pozwala nam konsultować różne pomysły w celu wypracowania wspólnej koncepcji działań. Wykorzystujemy wspólny potencjał, wiedzę fachową, umiejętności i doświadczenia partnerów. Szczególne miejsce zajmują organizacje pozarządowe, z którymi od początku funkcjonowania naszej jednostki podejmowaliśmy wiele cennych inicjatyw. Współpraca ta opiera się na merytorycznych działaniach skierowanych do osób z niepełnosprawnościami i starszych, jak na przykład udzielanie informacji o istnieniu innych źródeł finansowania, zwłaszcza pochodzących z innych źródeł publicznych czy funduszy celowych. Opiniowanie wniosków o dotacje do innych instytucji lub organów administracji publicznej. Wspieramy akcje promującą przekazywanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Organizacja wspólnych konferencji i seminariów. Organizacje mają możliwość wykorzystywać wiedzę profesjonalistów pracujących w naszej jednostce. Naszym wspólnym zadaniem jest rozpoznawanie potrzeb i wspólne planowanie działań służących zaspokojeniu tych potrzeb. Rozumiemy również swoją rolę polegającą na udzielaniu wsparcia w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych na działania prowadzone przez organizacje pozarządowe na rzecz mieszkańców. Organizujemy spotkania i szkolenia w tym zakresie. Wspieramy organizacje pozarządowe udzielając poparcia w postaci listów referencyjnych.
Co miesiąc opracowujemy Kalendarz inicjatyw podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów i zamieszczamy na naszej stronie internetowej, co jest świetną metodą na dotarcie do osób z ofertą, a zwłaszcza sprzyja popularyzowaniu działalności organizacji pozarządowych. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem szczegółowej bazy danych o organizacjach pozarządowych, z którymi zawarliśmy partnerstwo publiczno – społeczne na naszej stronie internetowej.
W ubiegłym roku wydaliśmy Kompendium o lokalnych podmiotach działających w obszarze pomocy społecznej na terenie Powiatu Głogowskiego. To unikatowa pozycja informatora zawierającego podstawowe informacje teleadresowe zarówno o instytucjach, jak i o organizacjach. Jesteśmy też inicjatorami szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych w sferze zadań publicznych, zwłaszcza w zakresie opracowywania wniosków o różnego rodzaju dofinansowania. Podczas ostatnio wspólnie organizowanej konferencji „Razem dla współpracy” przedstawiłam wyniki przeprowadzonej przez naszą kadrę sondy ulicznej „Osoby niepełnosprawne w oczach mieszkańców Głogowa”. Wyniki tej sondy były obiecujące. Okazało się, że osoby do 40 roku życia mają bardze pozytywne spojrzenie na osoby niepełnosprawne, natomiast im starsze osoby, tym bardziej negatywnie postrzegały funkcjonowanie tych osób.
Jako instytucja jesteśmy otwarci na innowacyjność, chętnie promujemy działania nowatorskie, których na naszym terenie jeszcze nie było. Przy współpracy ważna jest dla nas zasada pomocniczości polegająca na udzielaniu wszelkiego wsparcia organizacjom pozarządowym oraz umożliwianiu realizacji zadań publicznych w różnych formach. Przy czym kierujemy się tu zasadą suwerenności stron, to znaczy respektujemy odrębność i suwerenność poszczególnych partnerów, którzy działają na rzecz zorganizowanych grup mieszkańców. W ten sposób uznajemy ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów społeczności lokalnych. Wraz z partnerami uwzględniamy działania na rzecz grup będących w trudniejszym położeniu, nie dyskryminowanie żadnej z grup, włączanie w realizowane działania kwestii przeciwdziałania dyskryminacji. Inaczej mówiąc dbamy o równość szans każdej grupy niepełnosprawnych i seniorów, którzy działają w naszym partnerstwie. Oczywiście podstawą naszej działalności jest wzajemne zaufanie dlatego na bieżąco informujemy się o wszelkich działaniach podejmowanych przez partnerów.
W organizacjach pozarządowych tkwi ogromna siła, co widać szczególnie gdy nasza akcja polega np. na organizacji marszu integracyjnego wraz ze zgromadzeniem publicznym, podczas którego wręczamy władzom miasta i powiatu petycję dotyczącą aktualnych potrzeb osób niepełnosprawnych i seniorów. Mobilizacja tych środowisk jest imponująca, co wskazuje na integrację środowisk lokalnych. Poprzez wspólne prowadzenie tak zróżnicowanych działań na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów możemy być dumni, że zwiększyła się aktywność społeczna, podniosła się wiedza na temat różnorodnych form organizowania się.
Tyle działań Państwo podejmujecie, czy czegoś szczególnego oczekujecie?
Mamy też marzenia. Naszym wspólnym marzeniem jest posiadanie jednego miejsca niezbędnego do integracji i spotkań organizacji pozarządowych stanowiącego przestrzeń do wspólnych działań. Oczekujemy, że dzięki zawiązanemu partnerstwu nastąpi poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych i seniorów i zaspokojone zostaną potrzeby społeczne oraz że zwiększy się aktywność społeczności lokalnych Powiatu Głogowskiego na rzecz wspólnego rozwiązywania problemów społecznych.
Intencją partnerów niniejszego porozumienia jest zawiązanie partnerstwa publiczno - społecznego, dotyczącego partnerskiej współpracy na rzecz rozwoju i upowszechniania pomocy społecznej oraz działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia, osób niepełnosprawnych, ich rodzin i opiekunów na terenie Powiatu Głogowskiego.
Sygnatariuszami Listu byli:
Organizacje pozarządowe mogą wzajemnie ze sobą współpracować w formie:
UWAGA!
Federacja to podmiot posiadający osobowość prawną, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako związek stowarzyszeń stworzony przez organizacje pozarządowe (a nie osoby fizyczne).
Zasady powoływania i działania federacji są określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach.
Najczęściej w nazwach federacji spotyka się słowa: związek, forum, partnerstwo, wspólnota.
Zgodnie z art. 6 ustawy o sporcie także co najmniej trzy kluby sportowe mogą utworzyć związek sportowy w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Wśród działających w Polsce federacji możemy wyróżnić kilka ich typów:
Do najczęstszych zadań federacji należą:
Członkostwo w federacji daje ich członkom również inne korzyści, np.:
Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Osobę wymagającą tej formy wsparcia kieruje się do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej, chyba że okoliczności sprawy wskazują inaczej, po uzyskaniu zgody tej osoby lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej prawo umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie, która z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności nie może samodzielnie funkcjonować w życiu codziennym, a której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania; za zgodą osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego wniosek może zgłosić inna osoba fizyczna lub prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej;
rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę.
W przypadku, gdy do domu kieruje się osobę na podstawie orzeczenia sądu, wydanie decyzji o skierowaniu do domu nie wymaga przedłożenia dokumentów, o których mowa powyżej.
Dokumenty te powinny zostać skompletowane w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia wydania decyzji o skierowaniu do domu.
Dokumentację kompletuje ośrodek pomocy społecznej oraz wydaje decyzję o skierowaniu do domu, a w przypadku, gdy osobę ubiegającą się kieruje się do domu o zasięgu ponadgminnym, dokumenty te ośrodek przekazuje do właściwego ze względu na siedzibę domu powiatowego centrum pomocy rodzinie.
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wydaje organ gminy (Ośrodek Pomocy Społecznej) właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej.
Decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydaje organ prowadzący dom pomocy społecznej. W przypadku Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w Głogowie, upoważniony do wydawania decyzji na podstawie upoważnienia Starosty będzie Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie. Podstawą do wydania decyzji o umieszczeniu jest decyzja kierująca i ustalająca odpłatność.
Jaka jest odpłatność za pobyt w Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w Głogowie i kto jest obowiązany do jej uiszczenia?
Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca ustala starosta i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.
Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej „Magnolia” w 2020 r. – 4 244,00 zł.
Mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za jego zgodą opłata może być potrącana:
Neptuna 22/24
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 833 22 09
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Norwida 3
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 834 13 66
Informacje udzielane są pod numerem telefonu:
+48 76 837 35 03
WNIOSKI DO POBRANIA
Na terenie Powiatu Głogowskiego działa Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Głogowie.
Decyzję administracyjną o skierowaniu do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie i ponoszeniu odpłatności za korzystanie z usług Ośrodka wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie z upoważnienia Starosty Powiatu Głogowskiego.
O udział w zajęciach w Środowiskowym Domu Samopomocy może starać się osoba, która ze względu na chorobę lub niepełnosprawność wymaga częściowej pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych.
Dom przeznaczony jest dla osób dorosłych, cierpiących na zaburzenia natury psychicznej i/lub niepełnosprawność intelektualną, zamieszkałych teren Powiatu Głogowskiego i powiatów ościennych.
Wniosek o skierowanie do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
Osoba zainteresowana do wniosku musi dołączyć następujące dokumenty:
Następnym krokiem jest przekazanie przez ośrodek pomocy społecznej kompletu dokumentów wraz z wywiadem środowiskowym do jednostki kierującej, jaką jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie, które w drodze decyzji administracyjnej kieruje osobę do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie.
Pierwsza decyzja kierująca do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie wydawana jest na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Jest to czas potrzebny na ocenę przez zespół wspierająco-aktywizujący Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie możliwości kompleksowej pomocy dla nowego Uczestnika oraz przygotowanie dla niego indywidualnego programu (indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego dla Uczestnika).
Przed upływem okresu na jaki wydana została pierwsza decyzja kierująca na pobyt w Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie, Uczestnik powinien wypełnić wniosek o przedłużenie pobytu w placówce i złożyć go do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie. W przypadku złożenia wniosku o przedłużenie pobytu nie jest wymagana aktualizacja zaświadczeń lekarskich.
Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez Dyrektora Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Głogowie i zespół wspierająco – aktywizujący ośrodka, dokument przekazany zostanie do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w celu przedłużenia decyzji dotyczącej pobytu uczestnika w Ośrodku, którą poprzedza wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika właściwego ośrodka pomocy społecznej.
Za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi, ustala się opłatę w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 300 % odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Neptuna 33
67-200 Głogów
Telefon: +48 76 833 94 36
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Informacje udzielane są pod numerem telefonu: +48 76 837 35 03
Jest to przejściowy stan braku równowagi wewnętrznej, wywołany przez krytyczne wydarzenie, bądź wydarzenia życiowe, wymagający istotnych zmian i rozstrzygnięć. Powoduje przeciążenie zdolności osoby do skutecznego radzenia sobie. Osoba nim dotknięta doświadcza trudności w realizacji swoich ważnych celów życiowych oraz traci kontrolę nad własnym życiem. Poczucie załamania wyraża się: apatią, przygnębieniem, poczuciem winy, lękiem osiągającym duże nasilenie. Kryzys ma charakter przełomowy, zwrotny, w którym decyduje się stan zdrowia człowieka, jakość jego relacji z innymi, kierunek dalszego rozwoju.
Zjawiska kryzysowe to: reakcje kryzysowe, kryzysy rozwojowe i emocjonalne, krytyczne wydarzenia.
Kryzys wymaga natychmiastowego działania. Nie musi być zjawiskiem szkodliwym. Właściwa reakcja wobec kryzysu, rozwiązanie go, odzyskanie równowagi czy nabycie nowych umiejętności w sposobie funkcjonowania są możliwe do osiągnięcia!
poradnictwo rodzinne 76/ 834 10 06
psycholog 789 201 294
godziny pracy psychologa:
poniedziałek 8.00-15.30
wtorek 8.30-17.00
środa-piątek 8.00-16.00
DYREKTOR
ADMINISTACJA
DZIAŁ POMOCY SPOŁECZNEJ I OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
ZESPÓŁ DS. RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ
DZIAŁ PROJEKTÓW I POZYSKIWANIA ŚRODKÓW ZEWNĘTRZNYCH
ZESPÓŁ INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA
KOORDYNATORZY RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ
RODZINY ZASTĘPCZE ZAWODOWE
POGOTOWIE RODZINNE
Osobą usamodzielnianą jest osoba, która po osiągnięciu pełnoletności opuściła:
- rodzinę zastępczą,
- rodzinny dom dziecka,
- placówkę opiekuńczo - wychowawczą.
Osoba pełnoletnia opuszczająca rodzinę zastępczą oraz placówkę opiekuńczo-wychowawczą może zostać objęta pomocą:
3.pomocą pieniężną na usamodzielnienie.
Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Decyzje administracyjne w sprawie przyznania świadczenia z upoważnienia Starosty wydaje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku przez osobę usamodzielnianą. Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (zmiana szkoły lub zaprzestanie nauki).
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki, w wysokości 526,00 zł (miesięcznie) przysługuje osobom usamodzielnianym jeżeli kontynuują naukę. Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się na czas nauki, nie dłużej jednak nic do ukończenia 25 roku życia. Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje osobie usamodzielnianej, która przebywała w pieczy zastępczej przez okres co najmniej 1 roku.
Pomoc pieniężna na zagospodarowanie jest przyznawana jednorazowo. Przysługuje usamodzielnianym wychowankom, których dochód nie przekracza 1 200,00 zł, w wysokości nie niżej niż 1 577,00 zł ( 3 154,00 zł - w przypadku pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności). Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się nie dłużej jednak nic do ukończenia 26 roku życia.
Pomoc pieniężna na usamodzielnienie przysługuje wychowankom, których dochód nie przekracza 1 200,00 zł. Wyżej wymienioną pomoc przyznaje się nie dłużej jednak nic do ukończenia 26 roku życia. Wysokość jednorazowego świadczenia z tytułu usamodzielnienia uzależniona jest od formy pieczy zastępczej, w której wychowanek przebywał oraz od długości okresu przebywania w pieczy zastępczej:
- w przypadku, gdy osoba usamodzielniana opuszcza rodzinę zastępczą spokrewnioną, kwota pomocy pieniężnej na usamodzielnienie stanowi kwota 3 470,00 zł,
- w przypadku osób opuszczających rodzinę zastępczą niezawodową, rodzinę zastępczą zawodową oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze wysokość pomocy na usamodzielnienie stanowi kwota:
6 939,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej przez okres powyżej 3 lat,
3 470,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej prze okres od 2 do 3 lat,
1 735,00 zł - dla osób przebywających w pieczy zastępczej przez okres od 1 roku do 2 lat.
Osobą usamodzielnianą jest osoba, która po osiągnięciu pełnoletności opuściła:
- Młodzieżowy Ośrodek-Socjoterapeutyczny,
- Młodzieżowy Ośrodek-Wychowawczy,
- Schronisko dla Nieletnich,
- Zakład poprawczy.
1.pomocą pieniężną na kontynuowanie nauki,
Przyznanie lub odmowa przyznania świadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej opartej na wywiadzie rodzinnym środowiskowym oraz kryterium dochodowym. Decyzje administracyjne w sprawie przyznania świadczenia z upoważnienia Starosty wydaje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku przez osobę usamodzielnianą. Osoby otrzymujące świadczenia, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie sytuacji życiowej, która ma wpływ na prawo do tych świadczeń (zmiana pracy, zmiana wysokości dochodów, zmiana szkoły lub zaprzestanie nauki).
Kryterium uprawniającym do pomocy jest: - dla osoby usamodzielnianej gospodarującej samotnie dochód nie przekraczający 200 % kryterium (kwota to : 701,00 zł ), - dla osoby usamodzielnianej żyjącej w rodzinie dochód na osobę nie przekracza 200% kryterium (kwota to: 528,00 zł).
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki -pomoc ta przyznawana na dany rok nauki w wysokości 30% podstawy miesięcznie (obecnie 528,90 zł) może być świadczona w sytuacji kontynuowania nauki, nie dłużej niż do ukończenia 25 roku życia. Pomoc na kontynuowanie nauki przysługuje od miesiąca złożenia wniosku oraz przedstawieniu aktualnego zaświadczenia szkolnego potwierdzającego naukę w szkole. Zaświadczenie takie należy przekładać w Powiatowym Centrum po rozpoczęciu każdego semestru.
Podstawą ustalenia wysokości świadczeń jest kwota 1 763,00 zł. Wysokość pomocy pieniężnej zagospodarowanie dla osoby opuszczającej instytucjonalną pieczę zastępczą ustala się w kwocie odpowiadającej:
Podstawą ustalenia wysokości świadczeń jest kwota 1 763,00 zł. Wysokość pomocy pieniężnej usamodzielnienie dla osoby opuszczającej instytucjonalną pieczę zastępczą ustala się w kwocie odpowiadającej:
Strona 2 z 4